Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


"Bezpracné výdělky na internetu: zajímavé, ale nejisté

aktualizováno 
Bez práce nejsou koláče, říkaly babičky. Když ale člověk používá internet, může koláče - v podobě dolarových šeků - získat i bez vynaložení úmorné práce. Ovšem výdělky to bývají pro průměrného uživatele internetu poměrně malé a přímo závislé na solidnosti firmy, která peníze za surfování v síti nabízí. Jak lze peníze na internetu "bezpracně" získat? Jsou v podstatě tři možnosti: - nejsnažší cestou je nechat si posílat reklamní e-maily, - je také možné si nechat reklamu promítat ve zvláštním okně na obrazovce, - nebo si založit internetové stránky a na nich umístit reklamu.

Většina společností za tyto věci platí v dolarech. U inzertních e-mailů platí za jeden kolem pěti centů, tedy necelých dvou korun - zprávu je však potřeba otevřít a kliknout na odkaz v ní uvedený.

Při promítání reklamy ve zvláštním okně na obrazovce, které zabírá část pracovní plochy, má člověk reálnou šanci získat zhruba deset centů za hodinu. Zájemci o takový způsob vydělávání by měli být opatrní zejména při výběru firmy, od které si chtějí nechat platit. Některé například neposílají moc reklamních mailů do České republiky, jiným se moc nechtějí posílat slíbené šeky.

A obecným rizikem je fakt, že zájemce, který se chce zapojit do takového systému, dává všanc své osobní údaje včetně adresy či v některých případech čísla účtu. Jak tedy zjistit, která firma je spolehlivá a která ne?

Vodítkem mohou být internetové stránky, na kterých se čeští podnikavci dělí o své zkušenosti. Najít je lze pomocí běžných internetových vyhledávačů, například při zadání slov "peníze zadarmo". Na těchto stránkách nabízejí odkazy na české i zahraniční reklamní společnosti.

Nedělají to však z lásky k bližnímu - pokud se někdo přes ně zaregistruje, zaručí jim zcela bezpracný výdělek. Většina společností totiž funguje na pyramidovém principu. Kdo jí sežene dalšího klienta, může obdržet nejen jednorázovou prémii, ale často pak například ještě dostává peníze podle toho, kolik jeho "podřízený" otevře reklamních e-mailů či jak účinná je reklama na jeho stránkách.

Těchto úrovní bývá několik, zpravidla tři. Tím, že se člověk pod někoho zaregistruje, o žádné peníze nepřichází - jen vydělává svému "nadřízenému". Chce-li se přesto zaregistrovat přímo, nesmí kliknout na odkaz na reklamní firmu umístěný na jiné internetové stránce.

V takovém případě je totiž v registračním formuláři uveden automaticky "nadřízený" - majitel stránky, z jejíhož odkazu se nový zájemce k formuláři dostal. Někdy je však člověk, který se chce registrovat touto "přímou" cestou, automaticky přidělen jinému "nadřízenému". Útěchou však může být to, že přímá registrace nemá žádný praktický význam, takže přidělením jakémukoli nadřízenému člověk o nic nepřichází.

Výplata nepřijde hned
Výplatní termíny a podmínky si každá firma stanovuje jinak, většinou však jednou za měsíc až jednou za čtvrt roku rozesílá výplatní šeky. Naspořená suma ovšem musí zároveň dosáhnout určité stanovené minimální úrovně, která se obvykle pohybuje v rozpětí pětadvaceti až jednoho sta dolarů. Společnost jinak výplatu pozdrží až do překonání této hranice.

Zde ovšem představuje riziko rychle se měnící internetové prostředí a pouze "virtuální" kontakt s danou společností. "Nedávno jsem se v jedné firmě zklamal. Bylo reálné u ní získat i sto dolarů měsíčně, ale problém je v tom, že zkrachovala dřív, než poslala šek," upozorňuje na možné problémy Vilém Zoubek, který se výdělky přes internet zabývá.

Problémem mohou být i zkušenosti zahraničních firem s lidmi z východní Evropy. "Zahraniční společnosti nabízejí své reklamy do celého světa. Ale když tyto nabídky začnou zneužívat koumáci z České republiky nebo Ruska a začnou různě podvádět, zahraniční agentury po dvou či třech měsících vyloučí ze svého systému všechny adresy s koncovkou .cz nebo .ru," upozorňuje provozovatel jedné z internetových adres Richard Ruibar.

Jakkoli mohou být internetoví "vydělávači" zklamaní přístupem některých firem, obrana proti těmto firmám v podstatě žádná není. Snad kromě vyhledání jiné firmy, která má lepší pověst. Pro občany České republiky totiž není moc reálné, že by danou společnost vyhledávali třeba ve Spojených státech, a navíc se s ní soudili.

Výhodou je znalost angličtiny
Pro uvedené způsoby výdělku je velkou výhodou znalost anglického jazyka. Většina firem, které v této oblasti pracují, posílají reklamy i případné dotazníky v angličtině. V České republice podobné společnosti teprve začínají a jejich aktivity jsou spíše ve fázi zkušebního provozu.

"V Čechách vlastně ještě pořádně nic takového neexistuje. Těch pár firem, které fungují, zatím nemá mnoho zájemců o reklamu, a tak spíše jen shánějí lidi," souhlasí Vilém Zoubek. Když se někdo chce zaregistrovat u reklamní internetové firmy, stačí, když se podívá na její internetové stránky. Tam musí vyplnit formulář. Do něho je třeba uvést své jméno, adresu, zájmy a podobné informace.

Příjmy za přivedení nového uživatele
V tomto případě inzerent vyplácí vyšší obnosy, ale pouze tehdy, když uživatelé po kliknutí na reklamu také vyplní registrační formulář nebo si předplatí nějakou službu. Stránka s radami pro sázkaře Sports Decision nabízí za každého získaného klienta 14 dolarů, finanční servis Gomez.com 15 dolarů.

Podíly z prodaného zboží
Pokud se návštěvník proklikne do internetové obchodu, kde nakoupí, může majitel webové stránky získat část obchodníkovy marže. Obchody jako Amazon.com či Barnesandnoble.com nabízejí svým partnerům většinou pět až sedm procent z utracené částky. To například u jedné knihy tvoří zhruba 75 centů až jeden dolar.

Příjmy za kliknutí
Z každého kliknutí na odkaz nebo reklamní proužek získává majitel stránky určitý poplatek, který se většinou pohybuje v rozmezí 1-10 centů. Například portál GoTo.com nabízí na webu svou vyhledávací technologii. Za každé vyhledání provedené z cizích stránek vyplácí tři centy.

Zasílání reklamy e-mailem
Pokud si chce někdo nechat platit za přijímání reklamních e-mailů, nemůže počítat s tím, že peníze dostane úplně za nic. Musí totiž každou takovou zprávu otevřít a kliknout na odkaz v ní uvedený. Tím se otevře webová stránka inzerující společnosti. Při registraci u firmy zpravidla musí zájemce o tento druh výdělku uvést oblasti, které ho zajímají. Jejich počet je omezen a on pak dostává inzeráty pouze z těchto oborů.

Výhody: člověk si může založit zvláštní e-mailovou adresu, na kterou si nechá zasílat reklamní zprávy. Tyto reklamy ho potom neomezují při práci s osobní e-mailovou schránkou.

Nevýhody: české firmy neposílají více než zhruba tři maily měsíčně. Některé ze zahraničních společností nezasílají do České republiky maily vůbec. Od těch zahraničních společností, které do střední Evropy reklamu posílají, je možno očekávat zhruba deset až dvacet reklamních zpráv měsíčně.

Výdělek: za otevřený e-mail obyčejně pět amerických centů. Za "podřízeného" člověka pak zhruba dva až tři centy za každou jím otevřenou zprávu. Ten, kdo vydělává jen za sebe, tak může získat zhruba dvacet až pětatřicet korun měsíčně.

Reklama na vlastních stránkách
Pokud si chce někdo vydělávat tím, že si bude prohlížet reklamu umístěnou ve zvláštních oknech na obrazovku počítače, musí si stáhnout z internetu zvláštní program. Ten najde na stránkách příslušné firmy, u které se registruje. Do těchto oken, která si někdy může umístit tak, aby ho příliš nerušila, jsou posílány různé reklamy.

Je možné umístit si na stránku několik takových oken najednou. Člověka hned napadne, jestli spolu s okénky se mu do počítače nedostane také vir. "Mně se nic takového nestalo. Zvláště u amerických společností bych ani nic takového neočekával - vždyť jde o jejich živobytí," sděluje své zkušenosti Vilém Zoubek. Při práci na internetu tyto reklamy ani nijak citelně nezpomalují počítač.

Kdo si však myslí, že na svém monitoru spustí reklamu, odejde na oběd a po návratu bude mít vyděláno, je na hlubokém omylu. Proti takovým věcem se společnosti brání. Některé například kontrolují, jestli člověk s internetem skutečně pracuje - to zjišťují třeba podle toho, jestli se na obrazovce pohybuje kurzor myši.

Výhody: při práci s počítačem člověku reklama vydělává peníze, aniž by bylo potřeba se této reklamě aktivně věnovat (například klikáním).

Nevýhody: některé společnosti započítávají jenom čas, po který účastník pracuje s internetovými stránkami. Reklamy navíc zabírají určitý prostor na obrazovce počítače.

Výdělek: za hodinu přijímání reklam je možné získat zhruba deset až čtyřicet, někdy i více amerických centů. Ale problém je v počítání času. Kdo stráví prohlížením internetových stránek pětadvacet hodin měsíčně, má šanci si vydělat za měsíc přibližně devadesát až tři sta korun.

Reklama ve zvláštních oknech

Kdo si založil internetové stránky - to je možné udělat velmi jednoduše a zadarmo - a chce si jejich prostřednictvím plnit kapsu, musí na ně především přilákat dostatek návštěvníků. Teprve pak se stránka stává zajímavou i pro reklamní společnosti. Jestliže člověk na své stránky přiláká alespoň pět set lidí denně, může mít zisk z reklamních proužků - takzvaných bannerů, které si nechá na svou internetovou adresu umístit.

Některé reklamní společnosti platí za každé kliknutí na reklamní proužek, a to zhruba jeden až tři, výjimečně až deset amerických centů. Jiné však majiteli stránky zaplatí teprve tehdy, když se člověk, který si prohlíží internetové stránky, "prokliká" k dotazníku a tam se zaregistruje. Za každého takto zaregistrovaného člověka majitel stránky dostane zhruba deset centů až patnáct dolarů. Asi nejhůře se majitel adresy dostane k penězům u takové reklamní společnosti, která mu vyplatí určitý podíl na zisku až poté, co zákazník prostřednictvím banneru na jeho stránkách objedná a zaplatí nějaké zboží.

Výhody: stránku lze využít k různým účelům, které bezprostředně nesouvisí s reklamními výdělky - například zasilatelskou službu.

Nevýhody: stránce je potřeba se věnovat, aby byla dostatečně zajímavá pro velký počet lidí. Je potřebné zajistit si reklamu, odkazy na své stránky.

Výdělek: záleží na množství návštěvníků stránky, kteří kliknou na reklamy a případně se zaregistrují, ale i na reklamních společnostech, s nimiž majitel internetové adresy spolupracuje. Řádově se měsíční výnosy mohou pohybovat na úrovni stovek korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.