Bicykly byly po dvou stech kilometrech jízdy odepsané

Všechna kola byla nakoupena v únoru a březnu v pražských hypermarketech Tesco a Globus, obchodním domě Kotva, prodejně Jízdní kola -
elektro a na dobírku od zásilkové firmy Quelle a poslední přímo od výrobce Hota. Z obchodů pocházela kola již smontovaná, poštou byla poslána s otočenými řídítky a odpojenými pedály a blatníky. Bicykly nejprve prošly Strojírenským zkušebním ústavem v Jablonci nad Nisou, kde technici zkontrolovali jejich celkový stav, pneumatiky, změřili kvalitu brzd a posoudili návody. Poté na nich několik týdnů jezdili členové oddílu orientačního běhu a závodu na horských kolech OK99 v Hradci Králové. "Pro skutečná celoodpružená kola by to měla být procházka růžovým sadem," říká jeden z členů testovacího týmu Petr Ďoubalík. "Jezdilo se totiž v Hradeckých lesích, kde jsou hlavní překážkou jen kořeny přes cestu, a přímo ve městě, kde se ukázala kvalita kol na obrubnících, kostkách a rozkopaných chodnících." Nejtvrdší zatížení přišlo nakonec, kdy poučení amatéři, kteří se podobných testů zúčastnili již v minulosti, vyrazili na náročnou horskou túru v Krkonoších, jejíž trasa se nevyhnula kamenitým stezkám, rychlým sjezdům po cestách na svážení dřeva, bahnitým úsekům, sněžnému poli, lesním silničkám a nakonec ani výjezdu na Sněžku. Této poslední zkoušky se však dočkala jen čtyři kola, protože Piranha, Buffalo a Exhibited byla již po testech profesionálů v nepoužitelném stavu.
Odborná komise: Miroslav Rygl (mistr Evropy v orientačním závodě na horských kolech), Petr Weber, Filip Tomášek (oba závodníci na horských kolech), Petr Ďoubalík (konzultant sportovního vybavení a autor cykloturistických průvodců). Laická porota: Jan Hásek (letecký inženýr), Václav Nádvorník (strojař), Michal Zahradník (student práv).

Olpran Maxis ***

7999 Kč (Tesco)
+ hrazdička na řídítkách; dobré jízdní vlastnosti
- krátké bowdeny na lankách popraskaly; lanka v prostoru šlapání; špatně řadil největší pastorek pro nejpomalejší jízdu (megarange)

Attack Wildcat **

7999 Kč (Tesco)
+ košík na lahev; zadní odrazka
- příliš měkká přední vidlice; brzdové lanko překáží šlapání; vrzající rám; pneumatiky nevhodné do terénu

Buffalo Mountain - nepoužitelné

9990 Kč (Quelle)
+ plastové blatníky
- nepohodlná jízda; nebezpečný chránič přehazovačky; úzká řídítka; lanka od přehazovačky i brzdy ve šlapacím prostoru; mělký vzorek pneumatik

Lion Brooks XL Suspension **

8890 Kč (Kotva)
+ slušné brzdy a přesmykač
- řazení jde ztuha; krátká sedlovka; plášť není do terénu

Joko Engine Exhibited - nepoužitelné

5990 Kč (Jízdní kola-elektro)
+ odrazky ve výpletu kol
- plastový závit zadního pružení byl zničen hned na začátku testu; měkká a příliš krátká pružina; měkká sedlovka se ohnula i při správném zasunutí

Piranha Corida *

9390 Kč (Globus)
+ dobré jízdní vlastnosti
- kloub odpružení zadního kola a spojení tlumiče s rámem se vyviklaly; praskla plastová šlapka

Hota Horal - nepoužitelné

5770,60 Kč (Hota)
+ rám lze upevnit do běžného nosiče na autě
- příliš měkké zadní pružení; sportovní sedlo, do kterého zespodu cáká voda; rám se během testu uvolnil a zkroutil; nešlo upevnit sedlovku; zničená šlapka; rohy jsou příliš doširoka; jednotlivé díly připomínají domáckou výrobu

Poznámka: V seznamech závad nejsou uvedeny ty, které vznikly při přepravě kol nebo pádech jezdců. Stupnice hodnocení: ««««« výborný bicykl pro jízdu v těžkém terénu až « kolo, na kterém se postupně rozpadají součástky, špatně brzdí i přehazuje a jízda na něm je obtížnější a více vysiluje než na pevném bicyklu bez odpružení. Slovem "nepoužitelné" byla označena kola s konstrukční závadou nebo vážným poškozením, které vzniklo při běžné jízdě kvůli nekvalitním dílům, a na kterém lze jet jen nouzově. Klady a zápory jednotlivých kol odpovídají kombinaci poznatků z laboratorních a praktických testů.
Pramen: STROJĺRENSKÝ ZKUŠEBNĺ ÚSTAV Jablonec nad Nisou a TEST DNES

Protokoly Strojírenského zkušebního ústavu i amatérské a profesionální cyklistické komise lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz/test. Na stejném místě jsou k dispozici i odkazy na stránky, které s cyklistikou souvisí.

TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele, financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů * Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test. Své připomínky a vzkazy k příloze TEST DNES můžete zaslat elektronickou poštou na adresu testdnes@mafra.cz. Připomínky k testům hospod pak na adresu hospody@mafra.cz.