(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Billboardy od silnic zmizí oproti původním plánům až za deset let

  • 20
Přestože ministerstvo dopravy tvrdí, že usiluje o odstranění reklam z okolí silnic, samo připravilo novelu zákona, podle které zůstanou u cest ještě deset let. Důvodem jsou téměř neprůstřelné smlouvy s provozovateli billboardů. Kdyby totiž ministerstvo postupovalo jinak, hrozily by České republice mezinárodní arbitráže.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že tentokrát už půjde o konečný termín, informovala televize Prima. "Stačí doběhnout krajské a další smlouvy. Je to třeba, jinak bychom mohli čelit mezinárodním arbitrážím," vysvětlil desetiletou lhůtu mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Ještě na začátku roku přitom vše vypadalo na brzký konec reklamních poutačů u silnic. Ministerstvo dopravy dokonce kontaktovalo vlastníky billboardů kolem dálnice D1. "Budeme zjišťovat majitele takových reklamních ploch i na dalších komunikacích. D1 je jen začátek," řekl tehdy mluvčí ministerstva Ptačinský.

Vše ale narazilo na smlouvy, které se téměř nedaly vypovědět. Například smlouvy se společností Ruperta Murdocha News Outdooor ukazují, že stát dostává v porovnání s příjmy z reklam minimum peněz, platí ale až do roku 2018.

O tom, že billboardy kolem silnic jsou nebezpečné, nikdo nepochybuje. V zahraničí už prakticky zmizely. Odborníci z ČVUT zjistili, že pozornost řidiče upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.