Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Billboardy už brzy zmizí z okolí silnic, nejdříve ty nebezpečné

  9:47aktualizováno  9:47
Po letech výmluv začnou skutečně ještě letos mizet z okolí českých dálnic reklamní tabule. V první vlně především ty nebezpečné, později i další.
Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Prvních 27 billboardů by mělo zmizet už během měsíce. Ministerstvo dopravy vyzvalo přes úřední desku neznámé vlastníky reklamních poutačů podél dálnice D1, které ohrožují bezpečnost provozu, aby se přihlásili k vlastnictví. Následně pak mají upravit billboardy tak, aby byly bezpečné.

Pokud se tak nestane do deseti dnů, úřady je nejprve zakryjí a pak odstraní. Na to mají patnáct dní. V seznamu nepovolených reklam figurují různí inzerenti: od motelu u dálnice přes T-Mobile po Jihomoravský kraj či ODS.

První várka reklamních tabulí na odstřel je výsledkem loňského auditu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který našel okolo českých dálnic a silnic přes čtyři stovky nebezpečných billboardů. Je to zhruba pětina všech reklamních poutačů. U většiny vypátrali majitele, a proto je ministerstvo dopravy oslovuje přímo s výzvou k odstranění nedostatků.

"Budeme zjišťovat majitele takových reklamních ploch i na dalších komunikacích. D1 je jen začátek,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Odstraňování bude platit nejspíše ŘSD, pokud ministerstvo vlastníka nenalezne. Vypátrá-li ho ministerstvo později, bude na něm stát škody uplatňovat. Náklady na likvidaci mohou jít až do desítky tisíc korun. Billboardy nevyhovují z různých důvodů, například nejsou vybavené svodidly nebo příliš ční nad terénem.

Jako první jdou na řadu nebezpečné billboardy, které mohou zmizet i bez ohledu na dlouhodobé a pro stát nepříliš výhodné smlouvy, které ŘSD uzavřelo za minulých vedení s velkými reklamními společnostmi, především s News Outdoor, patřící pod mediální impérium Ruperta Murdocha.

Nejhustější síť billboardů v civilizovaných zemích

Česko je hustou sítí billboardů mezi civilizovanými zeměmi unikátem, na západ od našich hranic podobné poutače prakticky neexistují. Podle odborníků jsou pro bezpečnost provozu velkým rizikem: odlákávají pozornost řidiče, a navíc náraz do nich může být smrtelný. Proti billboardům dlouhodobě bojuje občanské sdružení Acta Non Verba. "Jsem mírným optimistou a věřím, že od silnic začnou skutečně mizet,“ říká šéf sdružení Vojtěch Razima.

ŘSD už loni vypovědělo všem majitelům billboardů podél dálnic a silnic smlouvy na pronájem pozemků, na kterých billboardy stojí.

Okamžitě však 2 200 poutačů zmizet nemůže: smlouvy trvají v řadě případů většinou do roku 2012. Bývalé vedení ŘSD stihlo některé smlouvy prodloužit ještě na jaře loňského roku, téměř stovka billboardů kolem dálnic D5 a D8 od společnosti News Outdoor tak bude vydělávat až do roku 2019.

Stát ročně z pronájmu vytěží kolem dvaceti milionů korun, příjmy jejich majitelů jsou ve zcela jiných řádech. Kolem silnic tak zůstanou jen reklamy umístěné na soukromých pozemcích, které neodporují bezpečnostním normám. Podle reklamních odborníků je zájem o venkovní reklamu podél silnic a dálnic poměrně stabilní a představuje zhruba šest až osm procent výdajů na reklamu.

"Billboardy nabízí často netradiční řešení reklamy, zájem o ně je poměrně stálý. Je jen rozdíl mezi zimním a letním obdobím, přes zimu se kvůli horší viditelnosti tolik neinzeruje,“ řekl reklamní expert Petr Majerík.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.