Billboardy zlevňují, v krizi o ně nemají inzerenti zájem - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Billboardy zlevňují, v krizi o ně nemají inzerenti zájem

  1:15
Pokles ekonomiky odlákal inzerenty od velkoplošných reklam na billboardech. Prodejci inzerce proto musejí zlevňovat, aby se jim velkoplošné reklamní panely vůbec podařilo zaplnit. Částečně jim pomohla volební kampaň, ale ani ta nedokázala zabrzdit výrazný propad příjmů. Investice do billboardů totiž klesly o pětinu.
Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Mediální agentury ale upozorňují, že pokles utracených peněz do tabulí může být až poloviční.

Oficiální čísla společnosti TNS Media Intelligence, která zkoumá tuzemský reklamní trh, jsou totiž obrazem pouze ceníkových cen. Ve skutečnosti mediální agentury nyní nakupují plochy za 60 až 70 procent uvedené ceny. Běžný pět metrů široký billboard se podle ceníků v Praze pronajímá od 10 tisíc korun za měsíc, v ostatních krajských městech cena bývá poloviční.

Dostupná data také zohledňují jen největší hráče, jako je třeba Bigboard, Euro AWK či JCDecaux. Menší firmy čísla často neposkytují.

"Jde o nejhůře zmapovanou část reklamního trhu. Úbytek investic bude celkově větší, protože právě největší hráči jsou na tom relativně dobře," říká šéfka mediální agentury Starcom Mediavest Group Martina Říhová.

To potvrzuje i šéfka společnosti Euro AWK, které patří asi pětina všech billboardů v Česku. "U nás je úbytek jen v řádu několika procent, jsme na úrovni roku 2007," říká Lucie Vintrová, jednatelka společnosti Euro AWK.

Slabá volební náplast

Na velkých panelech tak většinou bílá místa vidět nejsou, ale hůře na tom jsou menší nosiče v zapadlejších místech – lavičky, vývěsní štítky na veřejném osvětlení, ale také plochy v hromadné dopravě.

"Určitě je cítit, že se prohlubuje rozdíl mezi dobrými místy a těmi méně lukrativními. Na některá je stále těžké se dostat a jsou drahá, ostatní ale zlevňují," říká Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea.

Ta se nedávno zviditelnila tím, že měla pronajaté desítky billboardů pro kampaň Olgy Zubové a ČSSD. Plochy, které má stále pronajaté, nyní využívá k propagaci své vlastní agentury.

Ani volební sezona, která začala už v letních měsících a která je obvykle pro majitele venkovních reklamních ploch zlatým časem, ale neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

"Přesto díky předvolebním kampaním je pokles výrazně tlumený. Kampaně českých politických stran jsou totiž typické tím, že velká část mediálních investic jde nejdříve do outdooru," říká Ondřej Obluk, šéf komunikační společnosti Mather Communications.

Černá ovce mezi reklamními médii

Hlavním důvodem, proč venkovní reklama v době recese netáhne, je, že se šetřící inzerenti zaměřují jinam.

"V době krize se firmy více soustřeďují na reklamu podporující okamžitý prodej. Billboard je určen především ke kampaním podporujícím image, což jsou kampaně s dlouhodobými cíli," vysvětluje Martin Charvát, reklamní odborník a kreativní šéf společnosti Konektor.

Informace na billboardu totiž musí být podle něj velice koncentrovaná a jednoduchá, proto se pro kampaně zaměřené na okamžitý prodej příliš nehodí.

Problémem venkovní reklamy je také špatná pověst, protože k instalaci je potřeba stavební povolení, a tedy spolupráce s komunální politikou.

"Billboard je černou ovcí mezi reklamními médii. V divokém období devadesátých let vzniklo mnoho ploch načerno, uzavřely se obtížně vypověditelné smlouvy, na atraktivních místech vznikala nepřehledná seskupení panelů, která se vzájemně ruší a tříští svůj účinek," míní Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

To podle něj přetrvává dodnes a i to se podepisuje na kolísavých investicích do venkovní reklamy.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Fascinující příběh ikonické stokoruny. Stala se čtvrtou nejhezčí bankovkou světa

Premium

Žena drží snop obilí, vedle stojí fešný dělník, oba hledí do dálky. Na druhé straně jsou precizně vyobrazeny Hradčany. Střední a starší ročníky pamatují, že? Ano, zelená stokoruna, nejdéle platící...

30. března 2025

Levné zboží láká překupníky. Zájem o Lidl Outlet neochabl

Po více než deseti týdnech od otevření prvního outletu Lidl se redakce iDNES.cz znovu vydala zmapovat situaci v prodejně a jejím okolí. Zájem zákazníků neochabuje, ale dlouhé fronty už jsou spíše...

30. března 2025

Španělsko se veze na úspěšné ekonomické vlně. Překonává největší unijní lídry

Mezi nejrychleji rostoucí země Evropské unie se v posledních měsících řadí Španělsko. V roce 2024 jeho ekonomika meziročně stoupla o 3,2 procenta a v letošním roce by tento růst měl podle odhadů...

29. března 2025

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025

Z ČVUT odchází uznávaný vědec Mikolov, který pomáhal i Googlu. Nesehnal finance

Uznávaný odborník na umělou inteligenci (AI) Tomáš Mikolov, který se zasadil například o vylepšení Google překladače, odchází ke konci měsíce z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). V...

28. března 2025  20:16

Situace je neúnosná, potřebujeme restart atomu, vyzývá německou vládu asociace

Německo čelí obrovské výzvě energetické politiky. Náklady na elektřinu již nejsou konkurenceschopné a mají existenční dopad na celou ekonomiku. Německá asociace pro jadernou technologii (KernD) vidí...

28. března 2025

Canyon otevřel první kamennou prodejnu v Česku. I díky cyklistovi Hynkovi

Německý výrobce kol Canyon vyslyšel volání věrných zákazníků a přechází z výlučného online prodeje i do kamenných prodejen. Jednou z prvních v Evropě je od tohoto týdne také pražská pobočka Canyon...

28. března 2025