Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Billboardy zlevňují, v krizi o ně nemají inzerenti zájem

  1:15
Pokles ekonomiky odlákal inzerenty od velkoplošných reklam na billboardech. Prodejci inzerce proto musejí zlevňovat, aby se jim velkoplošné reklamní panely vůbec podařilo zaplnit. Částečně jim pomohla volební kampaň, ale ani ta nedokázala zabrzdit výrazný propad příjmů. Investice do billboardů totiž klesly o pětinu.
Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Mediální agentury ale upozorňují, že pokles utracených peněz do tabulí může být až poloviční.

Oficiální čísla společnosti TNS Media Intelligence, která zkoumá tuzemský reklamní trh, jsou totiž obrazem pouze ceníkových cen. Ve skutečnosti mediální agentury nyní nakupují plochy za 60 až 70 procent uvedené ceny. Běžný pět metrů široký billboard se podle ceníků v Praze pronajímá od 10 tisíc korun za měsíc, v ostatních krajských městech cena bývá poloviční.

Dostupná data také zohledňují jen největší hráče, jako je třeba Bigboard, Euro AWK či JCDecaux. Menší firmy čísla často neposkytují.

"Jde o nejhůře zmapovanou část reklamního trhu. Úbytek investic bude celkově větší, protože právě největší hráči jsou na tom relativně dobře," říká šéfka mediální agentury Starcom Mediavest Group Martina Říhová.

To potvrzuje i šéfka společnosti Euro AWK, které patří asi pětina všech billboardů v Česku. "U nás je úbytek jen v řádu několika procent, jsme na úrovni roku 2007," říká Lucie Vintrová, jednatelka společnosti Euro AWK.

Slabá volební náplast

Na velkých panelech tak většinou bílá místa vidět nejsou, ale hůře na tom jsou menší nosiče v zapadlejších místech – lavičky, vývěsní štítky na veřejném osvětlení, ale také plochy v hromadné dopravě.

"Určitě je cítit, že se prohlubuje rozdíl mezi dobrými místy a těmi méně lukrativními. Na některá je stále těžké se dostat a jsou drahá, ostatní ale zlevňují," říká Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea.

Ta se nedávno zviditelnila tím, že měla pronajaté desítky billboardů pro kampaň Olgy Zubové a ČSSD. Plochy, které má stále pronajaté, nyní využívá k propagaci své vlastní agentury.

Ani volební sezona, která začala už v letních měsících a která je obvykle pro majitele venkovních reklamních ploch zlatým časem, ale neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

"Přesto díky předvolebním kampaním je pokles výrazně tlumený. Kampaně českých politických stran jsou totiž typické tím, že velká část mediálních investic jde nejdříve do outdooru," říká Ondřej Obluk, šéf komunikační společnosti Mather Communications.

Černá ovce mezi reklamními médii

Hlavním důvodem, proč venkovní reklama v době recese netáhne, je, že se šetřící inzerenti zaměřují jinam.

"V době krize se firmy více soustřeďují na reklamu podporující okamžitý prodej. Billboard je určen především ke kampaním podporujícím image, což jsou kampaně s dlouhodobými cíli," vysvětluje Martin Charvát, reklamní odborník a kreativní šéf společnosti Konektor.

Informace na billboardu totiž musí být podle něj velice koncentrovaná a jednoduchá, proto se pro kampaně zaměřené na okamžitý prodej příliš nehodí.

Problémem venkovní reklamy je také špatná pověst, protože k instalaci je potřeba stavební povolení, a tedy spolupráce s komunální politikou.

"Billboard je černou ovcí mezi reklamními médii. V divokém období devadesátých let vzniklo mnoho ploch načerno, uzavřely se obtížně vypověditelné smlouvy, na atraktivních místech vznikala nepřehledná seskupení panelů, která se vzájemně ruší a tříští svůj účinek," míní Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

To podle něj přetrvává dodnes a i to se podepisuje na kolísavých investicích do venkovní reklamy.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Senátor Kennedy tepe Strnadův holding. Nechce prodat výrobce munice do Česka

18. dubna 2024  18:22

Nákup amerických výrobců munice a střeliva ze skupiny Vista Sporting Products českou zbrojovkou...

Německá nádraží dávají spát ukazatele odjezdů vlaků, spoří jim tak energii

18. dubna 2024

Vlaková nádraží v Německu zavedla úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby elektrické energie....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...