Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bitvu s ČD o nedotované vlaky z Prahy do Brna vyhrál RegioJet

  12:37aktualizováno  14:49
Soukromý dopravce RegioJet vyrazí od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, poprvé se svými vlaky na trasu Praha – Brno – Bratislava. V bitvě o volné místo na trati porazil nakonec České dráhy, které ale zůstanou výrazně dominantním dopravcem na této trase. Spor o kapacitu však skončí nejspíše ještě u soudu, který může rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty zrušit.

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů. | foto: RegioJet

Informaci o přidělení kapacity potvrdily iDNES.cz dva zdroje ze SŽDC. Data unikla už i včera na krátkou chvíli na web a do centrálního registru jízdních řádů, kde už jsou nyní vlaky RegioJetu uvedeny.

RegioJet vypraví mezi Prahou a Brnem tři páry vlaků každý den. Dva z nich budou pokračovat do Bratislavy, jeden do Starého Města u Uherského Hradiště.

Dva z celkových tří spojů budou jezdit v časech, kdy dosud jezdily České dráhy v objednávce ministerstva dopravy. Tím, že zájem provozovat je bez dorovnání ztrát projevil RegioJet, je stát přestal objednávat. Dosud na tyto vlaky České dráhy dostávaly peníze. Šlo o doplňkové spoje k nabídce railjetů a vlaků EuroCity na této trase, které jezdí většinou jen se čtyřmi vozy.

Bitva o ranní spoje

Zatímco ranní spoj z Prahy do Brna a Bratislavy a večer zpět se do jízdního řádu vešel bez problémů a bez kolize s plány Českých drah, největší spor byl o dvojici ranních vlaků z Brna do Prahy. Ty nakonec získal RegioJet.

RegioJet získal spoje v 6.09 a 7:09 z Brna, na České dráhy zbyl spoj v 8:09.

„Předprodej rezervací na tyto spoje, stejně jako na další vlakové spoje RegioJet na ostatních trasách, bude zahájen během příštího týdne. V následujících dnech RegioJet také zveřejní ceny jízdenek na tyto spoje,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Cestujícím nabídne firma standardní servis - včetně kávy a dalších nápojů zdarma, garance místa či připojení k internetu zdarma.

České dráhy v reakci uvedly, že o rozhodnutí SŽDC zatím nemají žádné oficiální informace. „Budeme se moci ve věci vyjádřit až po obdržení oficiální zprávy od SŽDC,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

PŘEHLEDNĚ: Jak se změní jízdní řády vlaků na Slovensko či do Polska

Pro Správu železniční dopravní cesty šlo o první velký případ, kdy o trasu ve stejný čas bojovali dva dopravci. Musela postupovat podle zákona o drahách, který stanoví pravidla, které vlaky mají přednost. Pro RegioJet nakonec bylo klíčové to, že získal kapacitu na Slovensku a tamější správce železnice mu kapacitu přidělil. Tím dostal přednost před Českými drahami. Ty se snažily rozhodnutí všemožně zvrátit, například u soudu se dožadovaly toho, aby SŽDC kapacitu RegioJetu nepřidělila.

České dráhy na trase mezi Prahou a Brnem v poslední době výrazně rostly jak díky nasazení nových moderních souprav, tak i nepříjemné situaci na dálnici D1, která do vlaků přilákala řadu lidí. Konkurenční boj by mohl přinést snížení cen jízdenek i další rozšíření a zkvalitnění služeb. Nové přímé spojení s Prahou získá například Hodonín, Moravský Písek nebo Zaječí.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.