Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bizarní eurodotace. Stěžujete si na zbytečné cesty, posílejte dál tipy

  11:00aktualizováno  11:00
Čtenáře dotace z evropských fondů zlobí. Svědčí o tom bohatá diskuse pod první výzvou k zasílání tipů na nejpodivnější příklady využití evropských peněz. Nemusí jít nutně o miliardy, častěji se opakují třeba odkazy na zbytečné cesty. Pokud nějaké bizarní projekty znáte, napište nám o nich.
Příkladem zvláštní dotace je tříkilometrová cyklostezka Taxis, kterou v roce 2007 za několik milionů korun vybudoval svazek obcí Svatojiřský les mezi středočeskými vesnicemi Čachovice a Jizbice. Ilustrační foto

Příkladem zvláštní dotace je tříkilometrová cyklostezka Taxis, kterou v roce 2007 za několik milionů korun vybudoval svazek obcí Svatojiřský les mezi středočeskými vesnicemi Čachovice a Jizbice. Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal

Mezi tipy, kteří dosud čtenáři redakci zaslali, se často objevují různé cesty a silnice, které nemají zvláštní využití. Někdy to vypadá, že prostě bylo potřeba jen utratit evropské peníze.

Bizarní dotace

Redakce iDNES.cz a MF DNES hledají nejbizarnější projekty hrazené z evropských peněz. Vyzýváme čtenáře, aby nám posílali své tipy na příklady z jejich okolí, zaplacené z evropských fondů, které se vymykají zdravému rozumu. Pokud o nějakých víte, podělte se o to s námi. Čekáme dál na vaše tipy.

O sporných projektech nás informujte prostřednictvím webového formuláře nebo pište na adresu: Jitka.Vlkova@mfdnes.cz.

Nezapomeňte uvést popis projektu financovaného z eurofondů, místo projektu, příjemce dotace a rok realizace.

Tak jako třeba tříkilometrová cyklostezka Taxis, kterou v roce 2007 za několik milionů korun vybudoval svazek obcí Svatojiřský les mezi středočeskými vesnicemi Čachovice a Jizbice.

Asfaltová cesta vede lesem po tělese někdejší řepařské drážky, velká část trasy ovšem běží podle staré zpevněné cesty, kterou i dřív běžně používali cyklisté. Jistě, asfaltka je fajn i pro bruslaře. Jenomže pro ty po sedmi letech provozu začíná být nebezpečená, kořeny stromů ji pomalu rozkládají.

Cesta začíná i končí „nikde“ - u Čachovic start na hrázi u místního rybníka mezi poli najdou opravdu jen znalci místních poměrů, u Jizbice cesta končí na kraji lesa - pokračovat můžete po té staré. Autoři projektu počítali s tím, že v dalších etapách cyklostezku prodlouží a dobudují, zatím se to nestalo.

Dotace na polňačku

Na podobné projekty upozorňují i čtenáři. Jeden poukázal například na rekonstrukci polní cesty v obci Myslín. „Třímilionová dotace na polňačku, které odjaktěživa vznikaly tak, že je vyjezdily povozy, pak traktory nebo si ji vyšlapali lidi mezi vesnicemi...“ napsal redakci.

Jiná čtenářka pochybuje o užitečnosti dotace na silnici v Mléčice u Zbiroha. Podle ní se v asfaltovou luxusní silnici změnila ulice, která vede kolem kravína a pak dále mezi poli. „Končívala u vzrostlého stromu a do údolí vedla jen pěšinka. Na konci obce je hrdý nápis, že to sponzorovala EU,“ napsala.

Dalšímu se nelíbí dotace 350 tisíc na lesní cestu ve Vejprnicích u Plzně. Obec prý slibovala, že lesní cesta bude sloužit pro obsluhu lesa (kde se bude těžit až za 80 let) a pro cyklisty. Na začátku lesní cesty je ale uzamčená závora. „Na konci lesní cesty začíná slepá polní cesta, která končí v oploceném remízku s posedem pana starosty, hospodáře místního mysliveckého sdružení. Pan starosta mě zažaloval pro urážku na cti, když jsem kritizoval účelnost vynaložení veřejných peněz. Minulý týden jsem vyhrál i odvolací soud u Vrchního soudu,“ píše redakci vejprnický zastupitel Ladislav Vostrý.

Dotace jsou jistě v mnoha případech užitečné a nevyhazují se jen na nepotřebné cesty. Mají pomoci snížit rozdíly mezi bohatými a chudšími členskými státy (Strukturální fondy ESF, ERDF a Fond soudržnosti) a podpořit domácí zemědělství (fond Společné zemědělské politiky EU).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.