Francouzský start-up začal fungovat v roce 2006 a dnes ho používá velká část evropských států. | foto: Profimedia.cz

Autostop BlaBlaCar míří do Česka. Propojí stopaře s řidiči on-line

  • 25
Jedna z největších evropských služeb propojování řidičů s volným místem v autech a lidí bez auta se stejným cílem cesty míří do Česka. Francouzský BlaBlaCar míří do byznysu, který zatím v Česku ovládá hlavně Jízdomat.

BlaBlaCar oznámí svůj vstup do Česka oficiálně ve středu na tiskové konferenci, spustil ale už svůj web, na kterém lidé nabízí své jízdy. Do té doby firma nechce uvést podrobnosti.

BlaBlaCar funguje na podobném principu, jako jiné obdobné služby. Víte například, že jedete autem z Prahy do Brna a nabídnete místo v autě ostatním na spolujízdu. Cenu si můžete stanovit sami, BlaBlaCar doporučuje 80 haléřů za kilometr. Tuto částku vám pak cestující zaplatí.

Česká verze BlaBlaCaru aktuálně nabízí jen kolem stovky jízd, často za cenu vyšší, než je cesta veřejnou dopravou. Na rozdíl od jiných trhů, kde působí, je zatím služba zcela zdarma. Například ve Velké Británii platí cestující fixní částku 89 pencí za rezervaci a 9,9 % z ceny, kterou platí řidiči, maximálně pak pětinu celkové ceny.

Související: Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

V Česku je největší službou tohoto druhu Jízdomat, který od řidičů ani cestujících nevybírá žádné peníze. Z pozvánky se zdá, že Jízdomat a BlaBlaCar spolu budou spolupracovat. Na pozvánce je totiž uvedena i mluvčí Jízdomatu Martina Čmielová jako zaměstnankyně BlaBlaCaru a zástupce klíčového subjektu věnujícího se spolujízdě na českém trhu. Čmielová na dotazy ke spolupráci obou firem nechtěla nic uvést.

Jízdomat už dříve expandoval na Slovensku, když před rokem a půl koupil slovenskou službu stopar.sk. Možnému spojení nasvědčuje i politika BlaBlacaru, který v poslední době koupil své konkurenty například v Maďarsku nebo Německu.

Francouzský BlaBlaCar začal nabízet své služby v roce 2006, působí zatím ve 22 zemích, každý čtvrt rok se přes něj sveze čtvrt milionů lidí. Jde o jeden z neúspěšnějších start-upů, poslední investice fondů ho ocenily na 1,4 miliardy eur. Od investorů získala na rozvoj už 300 milionů dolarů.

Francouzský start-up začal fungovat v roce 2006 a dnes ho používá velká část evropských států, funguje ale také v Indii nebo Mexiku. Za jeho rozmachem stojí především peníze velkých kapitálových firem - v roce 2014 skupina nadnárodních investorů v čele s Index Ventures investovala do firmy 100 milionů dolarů, o rok později dalších 200.

Díky investorům rostou i další aplikace − například americká obdoba Uberu, aplikace Lyft, před několika dny oznámila dohodu s General Motors.

Jízda lidovým taxíkem nemusí vždy být příjemný zážitek: