Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Němci chtějí zrušit papírové jízdenky na vlak, nahradí je mobil v kapse

  1:00aktualizováno  1:00
Kdysi oblíbený sběratelský artikl – jízdenky do vlaků – mohou v dohledné době zcela zmizet. Alespoň směrem na západ od nás. K radikálnímu kroku se totiž odhodlává jeden z největších evropských dopravců: Deutsche Bahn. I čeští dopravci a cestující už se dnes u velké části jízdenek obejdou bez toho, aby je tiskli.

Automaty na jízdenky - stejně jako papírové lístky samotné - budou možná brzy v Německu minulostí. | foto: Profimedia.cz

Nový šéf Deutsche Bahn (DB) Richard Lutz v rozhovoru pro Bild am Sonntag uvedl, že chce postupně papírové lístky zcela zrušit a nahradit je digitálními. Ty by si lidé nemuseli kupovat ani dopředu: podle mobilního telefonu by dopravce poznal, že cestující nastoupil a později vystoupil. A podle ujeté vzdálenosti by mu naúčtoval cenu jízdného. „Nebudou potřeba už žádné papírové jízdenky,“ řekl Lutz.

Dopravní podnik Ostrava zvažuje, že zruší papírové jízdenky

Revoluční návrh je zatím na začátku, DB neřekly, kdy by měly papírové jízdenky skončit. Podle Lutze se tomuto cíli budou každým rokem více přibližovat. Ušetřené peníze za náklady na prodej jízdenek chce firma využít k investicím do větší bezpečnosti.

Technologický vývoj výrazně mění způsoby placení a rezervace během cestování. Na letištích například výrazně ubylo vytištěných palubních vstupenek, stačí jen ta uložená v telefonu.

U českých soukromníků je už většina lístků digitální

Elektronické jízdenky jsou dnes už u železničních dopravců v Česku běžné. U soukromých dopravců tvoří jízdenka v mobilu či mailu přes padesát procent všech prodaných lístků. Firma tím šetří nejen za papír, ale hlavně za personál pro jejich vydávání. Cestující se nemusí často ani nijak prokazovat, systém ví, zda je na dané místo zakoupená jízdenka nebo ne.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka bude proces rušení papírových jízdenek postupný. „Ne každý zákazník elektronické technologie ovládá a bude je umět využívat. Obecně jde ale o velké téma železnice. České dráhy tento trend vnímají a jdou mu naproti,“ řekl Joklík.

ČD nechtějí říct, kolik procent cestujících jezdí na lístky koupené přes web. Státnímu dopravci v prodejích elektronických jízdního dokladů pomáhá i mobilní aplikace Můj vlak pro chytré telefony nebo zavedení nového způsobu placení ČD Kredit.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.