Zákazník musí mít stejná práva, ať kupuje zboží tam, či onde. Vždy tak tomu ale není. Prodejci na stáncích dokážou obcházet zákon s bravurní lehkostí.
Eva Miškovská z Jindřichova Hradce ví o tržištích své. Čas od času tam zajde něco koupit, vždy však pamatuje na základní postup. "Než zaplatím, chci mít v ruce doklad o koupi. Ne pouze ten anonymní, co vyjede z kalkulačky, ale paragon s razítkem. Jinak bych při případné reklamaci absolutně neměla šanci," říká.
Reklamace jako problém
Je to jen jeden z příkladů toho, jaké právo má zákazník při nákupech na tržištích. Zcela se shoduje s tím, co by měl vyžadovat i v kamenném obchodě.
"Zákon o ochraně spotřebitele nedělá rozdíly mezi obchodem a stánkem. Na obou místech platí stejná pravidla jak pro prodávající, tak pro kupující," vysvětluje Radek Miňovský z tiskového oddělení České obchodní inspekce.
Na zákony však stánkaři příliš nedbají. Při případné reklamaci je zákazník ve značně nevýhodné pozici. Prodejci ji často nechtějí přijmout, neznají svoje povinnosti, jež vyplývají ze zákona, podnikají za jeho hranicemi. Právě proto je zapotřebí u stánku více než kde jinde znát svoje práva.
"Pokud bych se neoháněla zákony, s oprávněnou reklamací bych určitě neuspěla. Prodejci se v českém právu nevyznají, a proto raději vrátí peníze za vadnou věc, nechtějí mít problémy. Jejich jedinou obranou je tvrzení, že neumějí česky," dodává zákaznice Eva Miškovská.
Padělky patří zlikvidovat
Prodávající je povinen na žádost spotřebitele vydat doklad o koupi, na němž bude uvedeno jméno firmy nebo IČO, musí reklamaci přijmout, a uzná-li, že je oprávněná, pak ji v zákonné lhůtě až 30 dnů vyřídit.
"I tady však platí, že samotné vyřízení reklamace, rozhodnutí o tom, zda je oprávněná, či nikoli, může v případě nespokojenosti zákazníka řešit pouze soud," upozorňuje Miňovský.
Největším problémem je však nekvalita zboží prodávaného na stáncích i to, že jde o padělky, jež porušují zákon. "Spotřebitelé by si měli uvědomit, že nákupem takových výrobků napomáhají podvodům. Bude-li ale po něm poptávka, bude stále i nabídka," říká Radek Miňovský.
Proto se v poslední době snaží Česká obchodní inspekce velkými raziemi na tržištích tento prodej likvidovat. "Všichni prodejci, tedy u stánků i v obchodech, by měli mít rovné a shodné podmínky pro podnikání. Proto ty razie. Chci, abychom celou akci dotáhli do konce," doplňuje ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný. Rozhovor s Jiřím Pěkným najdete zde.