Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Blíží se převrat v doménách. Možná bude i praha.praha

  13:40aktualizováno  13:40
Už od příštího ledna zřejmě bude možné, aby si firmy po sobě pojmenovávaly koncové domény. Do adresového řádku tak lidé napíší třeba ibm.ibm namísto ibm.com. Za registraci této vymoženosti zaplatí zhruba 3 miliony korun. Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel ale nejprve musí novinku schválit.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Vstup koncových domén s proslulými značkami na síť, například .apple či .marlboro, by byl dosud největší změnou v přidělování internetových domén. Vedle velkých obchodních jmen se předpokládá, že si zažádají o registraci i další organizace, velká města či komunity.

Aby revoluční novinka prošla, musí ji nejdřív schválit Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN). Bude o tom rozhodovat v pondělí v Singapuru. Po letech příprav a sporů zřejmě návrh projde. Zkušební období by pravděpodobně začalo v lednu, a to na 90 dnů a poté se uzavře, možná i na několik dalších let.

Registrace bude stát 185 tisíc dolarů (3,1 milionu Kč) a organizace i jednotlivci budou muset dokázat legitimní nárok na jméno, které chtějí koupit. ICANN za tímto účelem najala stovky externích konzultantů, kteří budou žádosti posuzovat.

"Komerční aktéři jsou nejaktivnější, nejagresivnější a nejvýřečnější členové naší společnosti," uvedl generální ředitel ICANN Rod Beckstrom. Zmínil také, že se vlastníci ochranných obchodních známek horlivě starali o to, jak bude nový režim fungovat.

Koncovky domén

Obecných koncovek v internetových názvech, tedy domén nejvyššího řádu jako .org či .com, je nyní 22. Dalších zhruba 250 koncových domén patří jednotlivým státům či územím. V novém systému se očekává několik stovek dalších domén nejvyšší úrovně.

Chystaná změna je obrovskou příležitostí pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.

Změní se i způsob, jakým vyhledávače jako Google nalézají výsledné odkazy. A organizace budou jinak optimalizovat využití vyhledávačů, aby byly odkazy na jejich stránky ve výsledcích vyhledávání zřetelnější.

"Jako velká značka to můžete ignorovat na vlastní nebezpečí," uvádí Theo Hnarakis, šéf australské firmy Melbourne IT DBS, která dává domény registrovat a firmám či světovým organizacím radí, jak podnikat na síti.

"Radíme lidem, aby si vlastní značku koupili, aktivovali ji a návštěvníky přesměrovávali na své současné stránky," dodal. Melbourne IT DBS má přes 3 500 klientů a mezi nimi značky jako Volvo, GlaxoSmithKline či Lego, napsala agentura Reuters.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z filmových Angry Birds
Angry Birds chtějí zdolat další metu, firma za miliardy se chystá na burzu

Firma Rovio Entertainment, tvůrce populární elektronické hry Angry Birds, se chystá vstoupit na burzu a nabídnout své akcie. Výrobce mobilní aplikace by mohl...  celý článek

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU  Michel...
Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn...  celý článek

Ford Mondeo
Německý úřad prověřuje Ford Mondeo, jestli nepodvádí při testu emisí

Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) prověřuje vůz Ford Mondeo, zda nebyl vybaven ilegálním softwarem umožňujícím podvody při testech emisí. Oznámila to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.