Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Blíží se převrat v doménách. Možná bude i praha.praha

  • 110
Už od příštího ledna zřejmě bude možné, aby si firmy po sobě pojmenovávaly koncové domény. Do adresového řádku tak lidé napíší třeba ibm.ibm namísto ibm.com. Za registraci této vymoženosti zaplatí zhruba 3 miliony korun. Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel ale nejprve musí novinku schválit.

Vstup koncových domén s proslulými značkami na síť, například .apple či .marlboro, by byl dosud největší změnou v přidělování internetových domén. Vedle velkých obchodních jmen se předpokládá, že si zažádají o registraci i další organizace, velká města či komunity.

Aby revoluční novinka prošla, musí ji nejdřív schválit Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN). Bude o tom rozhodovat v pondělí v Singapuru. Po letech příprav a sporů zřejmě návrh projde. Zkušební období by pravděpodobně začalo v lednu, a to na 90 dnů a poté se uzavře, možná i na několik dalších let.

Registrace bude stát 185 tisíc dolarů (3,1 milionu Kč) a organizace i jednotlivci budou muset dokázat legitimní nárok na jméno, které chtějí koupit. ICANN za tímto účelem najala stovky externích konzultantů, kteří budou žádosti posuzovat.

"Komerční aktéři jsou nejaktivnější, nejagresivnější a nejvýřečnější členové naší společnosti," uvedl generální ředitel ICANN Rod Beckstrom. Zmínil také, že se vlastníci ochranných obchodních známek horlivě starali o to, jak bude nový režim fungovat.

Koncovky domén

Obecných koncovek v internetových názvech, tedy domén nejvyššího řádu jako .org či .com, je nyní 22. Dalších zhruba 250 koncových domén patří jednotlivým státům či územím. V novém systému se očekává několik stovek dalších domén nejvyšší úrovně.

Chystaná změna je obrovskou příležitostí pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.

Změní se i způsob, jakým vyhledávače jako Google nalézají výsledné odkazy. A organizace budou jinak optimalizovat využití vyhledávačů, aby byly odkazy na jejich stránky ve výsledcích vyhledávání zřetelnější.

"Jako velká značka to můžete ignorovat na vlastní nebezpečí," uvádí Theo Hnarakis, šéf australské firmy Melbourne IT DBS, která dává domény registrovat a firmám či světovým organizacím radí, jak podnikat na síti.

"Radíme lidem, aby si vlastní značku koupili, aktivovali ji a návštěvníky přesměrovávali na své současné stránky," dodal. Melbourne IT DBS má přes 3 500 klientů a mezi nimi značky jako Volvo, GlaxoSmithKline či Lego, napsala agentura Reuters.

,