BMW prodá Rover konsorciu Phoenix

Britské konsorcium Phoenix podepsalo s německou automobilkou BMW dohodu o převzetí britského výrobce Rover Cars. Finanční podmínky dohody Phoenix ve svém sdělení neuvedl. Skupina pod vedením bývalého ředitele Roveru Johna Towerse získává práva na značky Rover Cars a MG a převezme výrobu modelů Rover 25, 45, MGF a současného modelu vozu Mini. V blízké budoucnosti zahájí rovněž výrobu modelu 75.

Phoenix prolomil nedůvěru BMW po pondělním zveřejnění příslibu americké firmy Burdale Financial z bankovní skupiny First Union podpořit převzetí 200 miliony liber (306 milionů dolarů).

BMW následně dohodu s konsorciem potvrdila a sdělila, že Phoenix za předání Roveru zaplatí pouze symbolických deset liber.

"Po intenzívních jednáních se nám podařilo najít pro Rover kupce, jehož cílem je pokračovat v provozu, což tak zabrání ztrátě tisíců pracovních míst na závodě Rover v Birminghamu, v dodavatelských odvětvích a v prodeji," uvedl k podepsané transakci generální ředitel BMW Joachim Milberg.

Akcie BMW po oznámení dohody prudce vzrostly. Proti pondělnímu závěru zpevnily o více než pět procent a poté frankfurtská burza obchodování s tímto titulem dočasně zastavila.

BMW uvedla, že transakci finančně podpoří určitými nespecifikovanými úvěry. Dobře informované zdroje agentuře Reuters řekly, že BMW zaplatí novému vlastníkovi za převzetí Roveru půl miliardy liber na pokrytí nákladů restrukturalizace včetně odstupného propouštěným zaměstnancům.

BMW později upřesnila, že Phoenix získá práva na značku MG a další značky, které figurují pouze jako dědictví. Na značku Rover si však ponechává práva BMW a Phoenix bude vyrábět vozy v licenci.

BMW totiž bude nadále vyrábět na továrně v Oxfordu salónní model 75 a hodlá pokračovat v práci na nové verzi vozu Mini.

Zprávu o předání Roveru konsorciem Phoenix přivítaly s radostí britské odbory a za pozitivní ji označil ministr obchodu a průmyslu Stephen Byers.

Ten však upozornil, že navzdory plánům udržet sériovou výrobu osobních vozů Rover je třeba na hlavním závodě firmy v Longbridge u Birmighamu počítat s výrazným propouštěním, odhadovaným kolem tisíce míst.

BMW se letos pět let po převzetí britské automobilky rozhodla, že se silně ztrátového Roveru zbaví. Jednání vedla nejprve s britskou investiční firmou Alchemy Partners, ta však minulý měsíc z předběžně dojednané transakce vycouvala.

Alchemy chtěla přetvořit Rover na malosériového výrobce prestižních sportovních vozů slavné značky MG, tento plán ovšem narážel na odpor odborů a vlády.