Automobil BMW 740d.

Automobil BMW 740d. | foto: BMW

BMW zaútočí na Audi, chce se stát novou jedničkou na trhu

  • 70
V klidných vodách luxusních automobilů to začíná pěkně vřít. V krizi zákazníků rozhodně nepřibylo a ti, co zůstali, jsou ceněné zboží. A pro letošní rok se značka BMW, dosavadní dvojka trhu, rozhodla, že pokoří dlouholetou suverénní jedničku – Audi.

"Chceme se stát lídrem trhu a předstihnout Audi, a nejen v Česku, nicméně ne za každou cenu. Nechceme jít cestou slev," uvádí ředitel českého zastoupení BMW Martin Saitz. Slovo sleva je totiž podle lidí z branže v segmentu luxusních vozů tabu. "Bavoráci" chtějí bojovat především investicemi do propagace a reklamy, což ostatně potvrzuje i mohutná televizní kampaň, kterou automobilka zahájila už loni.

S dobýváním vrcholu to ovšem bude mít mnichovská automobilka těžké. Audi totiž drží vedení v segmentu prémiových značek už patnáctým rokem z celkových dvaceti, co do Česka auta oficiálně importuje. A ze svých pozic nehodlá ustoupit.

"Sedmdesát procent majitelů vozů Audi zůstává věrných značce i při pořízení nového vozu. Nejvíce zákazníků k nám přitom přichází z firemního segmentu, se kterým také velmi úzce spolupracujeme i v rámci nejrůznější zákaznických a marketingových akcí," říká šéf tuzemského zastoupení Audi Petr Neústupný.

Audi A6

I on přitom uvádí, že své pozice nehodlá bránit za použití slev. "Pokud k nějakým akcím dochází, tak se vztahují jen na určité modely a mají podobu zvýhodněné nabídky nějaké nadstandardní výbavy," dodává Neústupný.

Přestože oba manažeři slevy, jakožto podporu prodeje odmítají, stávající zákazníci obou značek tvrdí, že jde o běžnou praxi. Nejde však o plošné snižování cen na úrovni importéra, ale o individuální slevy u jednotlivých prodejců. "Stačí přijít do autosalonu jako věrný firemní zákazník a můžu dosáhnout nejméně na desetiprocentní slevu," uvedl jeden z uživatelů vozů BMW, který si přál zůstat v anonymitě. Podobně je tomu i u Audi.

Na věrný kmen svých klientů ovšem spoléhá i BMW. Podle Saitze dosahuje loajalita majitelů bavorské značky dokonce osmdesáti procent a nové se navíc snaží lovit i mezi majiteli ojetých vozů.

"Majitelům starších aut, kteří je nechávají opravovat v neoriginálních servisech, nabízíme po registraci možnost získání originálních dílů za zvýhodněných podmínek a podle našich zkušeností je právě toto přístup, který je později přiměje používat i služby originálních servisů," podotýká Saitz s tím, že na levnější díly slyší lidé spíše než například na slevy na ceně práce.

Audi o přízeň lidí, kteří si nemohou dovolit nové vozy, bojuje v Česku v rámci celého koncernu VW sítí autobazarů Autoplus. Ty jsou zpravidla součástí prodejen koncernu a velkou část jejich sortimentů tvoří vozy vykoupené protiúčtem od klientů, kteří si pořizují nové automobily.

"Auta z našich prodejen ojetin zpravidla mívají plnou servisní historii v autorizovaných servisech a jejich majitelé tak u nás mnohdy zůstávají," dodává Neústupný.

Auta pro politiky

Obě automobilky míří prakticky na shodné zákazníky nejen v oblasti byznysu, ale i ve státní správě. Luxusní limuzíny Audi A8 a menší A6 například používají vrcholní politici a šéfové státních institucí a právě tam se tyto vozy potkávají především s nejvyšší řadou BMW – modely začínající číslem 7. Audi je však výrazně oblíbenější.

I zde ovšem BMW usilovně pracuje na marketingu. Minulý týden například automobilka přislíbila bezplatnou výměnu šesti ani ne dvouletých "bavoráků" Poslanecké sněmovně. Šestici aut z roku 2009 s najetými 40 až 120 tisíci kilometry nahradí nové modely s naftovými motory a pohonem všech kol. Vozy BMW používá také Senát, který je však do budoucnosti hodlá vyměnit za méně nákladnou značku.

Vozy Audi převažují na většině ministerstev, používá je i prezidentská kancelář či vládní ochranka.

Paradoxně se do souboje o přízeň politických špiček příliš hlasitě nezapojuje Mercedes, který drží mezi luxusními vozy třetí příčku. Na čtvrté pozici se v loňských prodejích umístilo Volvo a na páté Land Rover s velmi těsným náskokem před značkou Porsche, která se však jako jediná z prémiového ranku soustředí na sportovní vozy.

Jak se prodávaly vozy prémiových značek   
2010 2009 rozdíl
Acura  0 - 
Audi 3242 3241  0,03 %
BMW  3061  2938  4,19 %
Infinity 84  39  115,38 %
Jaguar 63  108  -41,67 %
Land Rover  310  185  67,57 %
Lexus  206  257  -19,84 %
Mercedes-Benz*  2844  2815  1,03 %
MINI  91  85   7,06 %
Porsche  304  206   47,57 %
Saab  38  54   -29,63 %
Volvo  1580  1724   -8,35 %
* údaje Mercedes-Benz jsou očištěny o osobní verze užitkových vozů; Zdroj: Svaz dovozců automobilů