Do nadcházejících let má zatím víc práce zajištěn Airbus, který nasbíral objednávky na 6 800 letadel, Boeing vyrobí a dodá 5 800 kusů.

Do nadcházejících let má zatím víc práce zajištěn Airbus, který nasbíral objednávky na 6 800 letadel, Boeing vyrobí a dodá 5 800 kusů. | foto: Archiv Lubora Obendraufa

Boeingu a Airbusu se tenčí nové objednávky. Míří lovit do Íránu

  • 16
Dva hlavní výrobci letadel Boeing a Airbus zažívají nejlepší časy v historii. Výhled do dalších let ale už tak optimistický není. Objednávek jim ubývá. I proto se obě společnosti hodlají zaměřit na trh v Íránu, který svoji letadlovou flotilu dlouho nemodernizoval.

Airbus i Boeing loni pokořily rekord v počtu vyrobených a dodaných letadel. S novými objednávkami to však nijak žhavé není.

Evropský výrobce Airbus zaznamenal meziroční pokles objednávek ze 1 ­456 na něco málo přes tisícovku. Americký Boeing se propadl ještě víc, téměř o polovinu ze 1 ­432 objednaných letadel na pouhých 768.

Na první pohled to vypadá děsivě, v leteckém byznysu však může jít jen o krátkodobý výkyv. Pro oba výrobce je důležitější, že mají zajištěnu plnou kapacitu výroby na několik let dopředu.

„Oba mají stále velmi tlusté knihy objednávek,“ říká John Strickland, nezávislý analytik letectví z Velké Británie. Podle něj bylo jasné, že doba obrovských nákupů, dohodnutých zejména na velkých leteckých výstavách, nepotrvá věčně.

Do nadcházejících let má zatím víc práce zajištěn Airbus, který nasbíral objednávky na 6 800 letadel, Boeing vyrobí a dodá 5 800 kusů. Při současném tempu výroby tak mají obě společnosti práci přibližně na deset let, aniž by získaly jedinou novou objednávku.

Zhruba polovinu u každého z­výrobců tvoří zakázky na letadla pro krátké a střední tratě.

Airbus dodal první letadlo řady A320 neo minulý týden Lufthanse, Boeing vzlétl v pátek poprvé se svým letounem 737 MAX. Právě tento typ letadel je přitom pro oba výrobce klíčový.

I proto Airbus a Boeing oznámily navýšení produkce u letadel A320, respektive 737. Oba ovšem narážejí na problém s dodavateli, kteří na takové tempo nejsou připraveni.

Naopak dálková letadla nezažívají dobré časy. Boeing už oznámil zpomalení výroby jak u modelu 747, tak 777. Ani Airbusu se s dálkovým obřím letounem A380 příliš nedaří lákat nové zákazníky. A to přestože nedávno po dlouhé době oznámil několik nových kontraktů.

Podle analytiků nicméně zájem o­ letadla poroste. Společnost Deloitte například odhaduje, že během dvaceti let bude potřeba dalších 35­tisíc letadel.

Írán nahradí výpadky objednávek z Perského zálivu a Číny

Poptávku po nových strojích dlouhou dobu táhli především dopravci z oblasti Perského zálivu a Číny. Teď Airbus s Boeingem netrpělivě vyhlížejí zcela nový trh, kde současná flotila dopravců kvůli sankcím vypadá spíše jako letecké muzeum: Írán.

V zemi, kde žije 80 milionů obyvatel, zatím krátce po zrušení sankcí boduje mnohem víc Airbus. Podepsal už smlouvy na dodávku 118 letadel. Evropskému výrobci letadel se dokonce podařilo získat objednávku na 12 strojů A380 – u­tohoto modelu přitom čekal na nové zakázky přes dva roky.

Trh s letadly v Íránu je obří. Prakticky všechna tamní letadla jsou dávno za svojí životností, průměrné stáří letadel íránských dopravcù přesahuje dvacet let.

Zrušení sankcí by navíc mělo v islámské republice výrazně podpořit rozvoj letecké dopravy. Íránský ministr dopravy Abbás Ahmad Achúndí odhaduje, že v příštích letech bude země potřebovat 500 letadel.

Qantas vypravil obří „jumbo“ s pěti motory: