Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

  12:38aktualizováno  12:38
Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.

Boeing 747 400 Korean Air v Praze. | foto: Archiv Lubora Obendraufa

Oznámení o zpomalení výroby si Boeing paradoxně načasoval na datum, které je přitom pro historii letounu zásadní: 22. ledna 1970 se Boeing 747 v barvách Pan Am vydal poprvé na pravidelnou linku. Čtyřicet šest let poté firma zásadně omezí výrobu kdysi největšího osobního letadla na obloze.

Už od března zpomalí výroba čtyřmotorových letadel na 1,3 letadla za měsíc, od září bude výrobní haly Boeingu v americkém Everettu opouštět jedno letadlo za dva měsíce.

Omezení přichází v době, kdy si výrobci letadel rozhodně nemohou díky oživení stěžovat na nedostatek práce. Jenže zájem o velké letadlo typu 747 není zdaleka tak velký, dopravci se soustředí na menší, dvoumotorová letadla. Čím dál častěji si Boeing 747 objednávají nákladní dopravci, tvoří už 60 % objednávek.

Fotogalerie

„I když jsme přesvědčeni, že je model 747-8 jedinečným na trhu, podnikáme opatrný krok k tomu, abychom se vypořádali se současnými požadavky trhu,“ řekl Ray Conner, prezident Boeingu pro civilní letadla.

Boeing má aktuálně jen dvacet objednávek na svá jumba, většina z nich je od nákladních dopravců. Mezi objednávkami jsou i dva kusy pro americkou armádu, která chce obnovit prezidentské speciály Air Force One.

Boeing v kategorii největších letadel výrazně tratil po nástupu Airbusu A380, ani u něj ale není vývoj objednávek úplně podle představ Airbusu. Některé aerolinky jumba úplně ve flotile ruší: minulý týden letěl například tento typ letadla naposledy u Air France.

Poslední rok nebyl pro budoucnost největších boeingů příliš příznivý: ruské Transaero zkrachovalo, takže čtyři boeingy zůstaly jen jako objednávka, Nippon Cargo zrušil čtyři ze čtrnácti objednaných letadel.

Boeing 747 je přesto jedním z velmi úspěšných modelů amerického výrobce, za celou dobu jich firma vyrobila přes 1 500 kusů. Pro řadu leteckých fanoušků zůstává i nejhezčím letadlem, které po světovém nebi létá.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.