Boeing 737 společnosti ČSA

Boeing 737 společnosti ČSA | foto: ČSA

Boj ČSA s Emirates: zima v teple přijde z Prahy levněji než z Vídně

  • 92
Návrat Českých aerolinií na trh dálkových letenek přinesl podstatné zlevnění spojení do tradičních zemí na dovolenou v teple během zimních měsíců. Ceny spadly až o pětinu a spolupráce ČSA a Etihad Airways urychlila i cestu do některých destinací.

Dobu zkracují rychlejší přestupy než u konkurence. Lidé poletí letadlem ČSA do Abú Zabí, kde přestoupí dál do strojů Etihad Airways.

Porovnávali jsme nabídku letenek na listopad do destinací v Asii, Africe a Austrálii, kam začnou ČSA od konce září létát. Výsledek: ČSA patří většinou k nejrychlejším a překvapivě drží krok i s nejlevnějšími nabídkami.

"Vítězem tohoto boje je už teď zákazník, ceny klesly," říká Josef Trejbal z Letušky. Dá se navíc čekat, že by ceny mohly ještě spadnout.

ČSA po zavedení spojení do rezervačních systémů minulý týden ještě dál zlevnily, což přinutilo ke korekci cen hlavně Emirates, které za rok svého působení získaly na letech z Prahy do Asie a Austrálie dominantní podíl. Ceně se ale přizpůsobují i další dopravci.

Emirates vítězí cenou, ale prohrávají dlouhými přestupy

Na první pohled vycházejí Emirates většinou levněji. Nízká cena je ale často vykoupena dlouhými přestupy: například u letů do Bangkoku jsou nejlevnější tarify o dva tisíce korun níže než u ČSA, ale počkáte si při cestě tam v Dubaji 23 hodin na další letadlo. Pro řadu lidí ne příliš povedený začátek dovolené.

Podobné to je i u dalších destinací. Emirates sice nabízejí i rychlejší přestupy, ale za vyšší tarify. Spojením ČSA a Etihadu vzniká nejrychlejší spojení z Prahy například do australského Melbourne. Lidé na cestě stráví například jen 21 hodin a 55 minut.

ČSA v první vlně nabídnou spojení s Etihadem do devíti destinací, z toho tři jsou na Arabském poloostrově. Naprosto mimo je jen nabídka letů do Pekingu: ČSA tu jsou až dvakrát dražší než jiní dopravci, navíc let je o hodně delší.  Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové mají další destinace postupně přibývat.

Pro Emirates nejsou ale ČSA až takovou konkurencí. Emirates létají každý den, ČSA začínají na čtyřech rotacích týdně. Celková nabídka sedaček je neporovnatelná. Emirates od ledna nasadí s největší pravděpodobností Boeing 777-300 s 364 místy, ČSA létají do Abú Zabí s Airbusem 319 se 135 místy. Emirates tak týdně nabídnou pětkrát více míst.

Navíc je otázkou, jak jsou současné tarify pro ČSA ziskové, Emirates od ledna ještě lépe přilákají movitou klientelu nasazením letadla s první třídou. Proti ČSA mluví i menší letadlo do Abú Zabí, které neposkytuje například možnost individuální palubní zábavy. Nevýhodou je také menší počet letů, kdy se musíte přizpůsobit letovému řádu. Například z Colomba můžete do Prahy letět jen jednou týdně.

"Je nutné pro tato spojení nalákat nejen cestující požadující pro svojí soukromou cestu nejlevnější letenku, ale i obchodní cestující, kteří jsou ochotni za flexibilitu letenky nebovětší pohodlí zaplatit větší částku," míní Roman Fritschka z OK Tours.

Díky poklesu cen jsou lety z Prahy do vybraných destinací už levnější než například z Vídně. Kam až mohou ceny klesnout, ukazuje nabídka letů z Mnichova, kde je konkurence stále ještě vyšší a tím pádem většinou i nižší ceny.