Dráhy tvrdí, že nové soupravy Railjet potřebují pro provoz hlavně v zahraničí.

Dráhy tvrdí, že nové soupravy Railjet potřebují pro provoz hlavně v zahraničí. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Boj o lepší vlaky pro ČD pokračuje, Škoda se obrátila na antimonopolní úřad

  • 89
Nákup luxusních jednotek Railjet od Siemensu za bezmála pět miliard korun se Českým drahám opět mírně vzdálil. Škoda Transportation podala podle očekávání návrh na přezkum rozhodnutí Českých drah uzavřít kontrakt se Siemensem.

Škoda se pokusila překazit nákup vlaků poprvé na sklonku června. Dráhy nakonec ve svém vyjádření námitky Škody odmítly. Vypořádání námitek se ale nelíbí Škodě, ta se proto obrátila na antimonopolní úřad.

"Ano, mohu potvrdit, že jsme návrh k antimonopolnímu úřadu podali," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Více se k případu nechce vyjadřovat.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže teď musí rozhodnout, zda uzavření smlouvy se Siemensem není v rozporu s českými zákony. Dráhy totiž na vagony nevypsaly žádnou soutěž, ale využily nabídky od rakouských drah převzít jejich opci. Jde ale o cenově výhodnou nabídku: díky velkému kontraktu rakouských železnic je cena za jednotku podstatně nižší, než kdyby dráhy vysoutěžily vozy samy.

"Úradu předáme ve stanovené lhůtě potřebné podklady k rozhodnutí. Jsme nadále přesvědčeni o zákonnosti postupu a jedinečné výhodnosti nabídky výrazně nižší než běžné tržní ceny, kterou potvrdilo několik nezávislých odborných posudků," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Tak rychlé vlaky nepotřebujete, přesvědčuje dráhy Škodovka

Škoda se snaží dráhy a veřejnost přesvědčit, že nákup vlaků je nesmysl, protože nikde u nás se dvousetkilometrovou rychlostí nedá zatím jezdit. Místo toho nabízí levnější patrové jednotky odvozené ze souprav CityElefant s rychlostí maximálně 160 kilometrů v hodině.

Dráhy tvrdí, že nové soupravy potřebují pro provoz hlavně v zahraničí, například na linkách do Německa nebo do Rakouska. Definitivně musí podepsat smlouvu do konce září, Siemens jim původní termín prodloužil o tři měsíce. "Vlak odpovídá parametrům pro uvažované nasazení v zahraničí včetně například rychlostního limitu, který je nejméně 200 kilometrů v hodině," dodal Šťáhlavský.

Postup Škody, která se snaží nákup překazit, rozzlobil i odbornou veřejnost. Podle nich se snaží výrobce, jenž s výjimkou lokomotivy 109E nepřišel od 90. let prakticky s žádným novým vlakem, zakonzervovat stav na českých kolejích. Firmy kolem Škody dosud ukously z miliardových nákupů na dráze největší krajíc. V řadě případů přitom dráhy nakupovaly srovnatelné jednotky za ceny vyšší, než kolik stojí například švýcarské vlaky.