Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Boj o mzdy se přiostřil

  0:01aktualizováno  0:01
Chceme více peněz! Odbory v řadě velkých firem vytáhly za letošní růst platů do boje, který v minulých letech neměl obdoby. Ke slovu přicházejí stále více zprostředkovatelé, aby překonali hlubokou propast mezi vyjednavači z řad odborů na jedné straně a managementem firem na straně druhé.

"Vyjednávání o platech jsou letos náročnější a složitější i proto, že řada podniků se ohání horšími výsledky či slabšími očekáváními letos. Když se však podíváte na výsledky průmyslu za loňský listopad, vidíte, že výkony firem i produktivita práce rostou," vysvětluje Milan Štěch, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů.

I zaměstnavatelé připouštějí, že vztahy s odbory se vyostřily. "Asi odboráři zjistili, že je třeba trochu přitlačit. Možná i proto, že jim ubývá členů," soudí prezident Svazu průmyslu a dopravy Zdeněk Liška.

Štěch potvrzuje, že řady odborářů se každoročně ztenčují asi o 7 procent. Příspěvky nyní v zemi platí asi 900 tisíc lidí proti více než čtyřem milionům počátkem devadesátých let. Členů ubývá hlavně kvůli privatizaci a rozpadům velkých podniků.
Odbory žádají průměrný růst mezd v zemi o 7 procent, ceny přitom podle odhadů porostou o pouhá dvě procenta.

Hustá atmosféra panuje především v největší firmě u nás, Škodě Auto. Vedení navrhuje růst mezd o 3 procenta letos a o 3,2 procenta v příštím roce, odboráři však chtějí přidat o 10,5 procenta. Dohodu by měl vyjednat bývalý poslanec a člověk, který stál u prodeje mladoboleslavské automobilky koncernu Volkswagen, Ivan Fišera.

Obě strany mu v pátek předaly podklady a argumenty, aby mohl na jejich základě navrhnout řešení. "Jednat s pomocí zprostředkovatele byl návrh, s nímž přišly odbory. Firma na něj přistoupila. Nejspíš bychom se nakonec domluvili i bez něj," uvedl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý.

I přes vstup zprostředkovatele do jednání odbory bojkotovaly víkendové směny. To už udělaly dvakrát a Škoda přišla o možný zisk z prodeje asi pěti set dobře prodejných octavií. "To, že jsme si vzali zprostředkovatele, je běžný postup podle zákona o kolektivním vyjednávání," říká člen dozorčí rady Škody a předák odborové organizace KOVO Jan Uhlíř.

Mladoboleslavská automobilka není jedinou firmou, kde musí patovou situaci řešit prostředník. Stejné scénáře se odehrávají i v největších firmách severní Moravy - Nové Huti, Vítkovicích i v dolech OKD. "Je to poprvé, kdy jsme se takto nedokázali na mzdách dohodnout," konstatoval odborový předseda OKD Doprava Milan Malachovský.

Nebojuje se jen o platy, ale o řadu sociálních výhod, jako jsou prémie či kratší pracovní doba. Oceláři z Nové Huti chtějí za vyšší platy pracovat jen sedm hodin denně. Domnívají se, že tak uchrání místa svým kolegům, jimž hrozí propuštění.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.