"Firma nám v přepočtu nabídla jeden jogurt ze Žitavy na měsíc," uvedl v odborovém časopise Škodovácký odborář šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
Vedení automobilky podle něj přišlo s návrhem na růst platů od května do listopadu o procento a další procento do konce června příštího roku. K tomu by ještě jednorázově v dubnu dostali zaměstnanci tisícikorunu. Celkem by si zaměstnanci v průměru polepšili o 200 korun měsíčně.
Podle šéfa odborového svazu Kovo Josefa Středuly je nabídka vedení Škody Auto nepřijatelná a srovnává ji především s nedávným výsledkem kolektivního vyjednávání v mateřském koncernu Volkswagen. "Platy tam stouply o více než čtyři procenta," podotkl Středula.
Odborům se nelíbí ani smlouva do června příštího roku: mají pak obavy, že by se o platech vyjednávalo přes celozávodní dovolenou.
Požadavky předáků jsou zatím tajné
Odbory svůj návrh na zvýšení platů zatím tají, požadují růst alespoň nad inflaci. "Nechali jsme firmu, ať předloží, jak si váží zaměstnanců, to nám také firma ukázala. Už to nebudeme dělat jako dříve, kdy jsme představili veřejnosti maximální návrh a každý pokles byl prohrou," vysvětlil Povšík. Některé návrhy odborů navíc sklidily velkou kritiku u ekonomů, považovali je totiž za přemrštěné.
Jedna z nejsilnějších odborových organizací v republice, která sdružuje 70 procent zaměstnanců automobilky, proto už mluví dokonce i o stávce. "Lidi jsou ihned připraveni jít do protestů," citoval týdeník šéfa odborářů v kovárně Zdeňka Jireše. Podle Povšíka ale protesty začnou nejdříve v dubnu.
Škodováci jsou ve stávkách mazáci
Stávka ve Škodě není nic nového, za vyšší platy takto odboráři protestovali už dříve několikrát. Možnost stávky nevyloučil už před zahájením letošního vyjednávání v rozhovoru pro MF DNES ani Jaroslav Povšík.
Tomu se nelíbí ani fakt, že průměrná mzda ve Škodě patří v rámci koncernu VW k nejnižším, i když v Česku je výrazně nad průměrem. Podle něj je jediným pozitivním ze strany vedení, že firma zachovává současný mzdový systém. V minulosti měla automobilka snahu více zohlednit v platu například hospodaření firmy či odbyt aut.
Trumfy má ale v rukou i automobilka: výroba aut po šrotovném začala znovu klesat, musely přijít na řadu odstávky. Firma se zatím nepustila do žádného velkého propouštění, odešla jen většina agenturních zaměstnanců. Škodě navíc výrazně klesl zisk.
Kolektivní smlouva ve Škodě vyprší na konci března.