Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turecko bude ještě hitem, díky last minute, říká šéf Fischeru Jelínek

  14:03aktualizováno  14:03
Cestovní ruch letos zažívá mimořádnou sezonu. Lidé sice mají víc peněz a chtějí si svou dovolenou užít, jenže ve světě ubývá míst, kam mohou jet bez obav o svou bezpečnost. Řada cestovních kanceláří hlásí propad prodejů o desítky procent. „Je to jedna z nejtěžších sezon, kterou jsem zažil,“ říká Jiří Jelínek, který je šéfem největší cestovní kanceláře na českém trhu.

Šéf CK Fischer Jiří Jelínek. | foto:  František Vlček, MAFRA

Je letošní situace horší než v roce 2009 při finanční krizi?
Nejde to porovnávat. Tehdy lidé neměli peníze a dovolená představovala jednu z prvních položek v rozpočtu, u které se rozhodli škrtat. Letos peníze mají, mzdy rostou, ekonomice se daří. Ale není takový výběr jako v minulosti. Myslím, že celý trh leteckých dovolených letos spadne nejméně o desetinu.

Jak z toho vychází vaše cestovní kancelář?
Očekáváme, že se i v této situaci dostaneme na podobný obrat jako loni. Ekonomika roste, lidé si vybírají jiné, vzdálenější destinace, než do kterých létali dříve. Máme výhodu, že nabízíme široké portfolio zemí, ale je pravděpodobné, že cestovky orientované na pár zemí, kam se lidé bojí létat, mohou mít velké problémy.

Jiří Jelínek

Narodil se v Kutné Hoře, vystudoval Střední průmyslovou školu ve Vlašimi.

V letech 1995 až 2003 pracoval ve společnosti Thomson, která vyrábí spotřební elektroniku. Vystřídal zde řadu manažerských pozic, pracoval například v Rusku a pobaltských zemích. Poté nastoupil do Cestovní kanceláře Fischer.

Od roku 2012 je výkonným ředitelem nově utvořené skupiny Fischer, kam patří značky Fischer, Nev-Dama, eTravel a Privileq.

Čekáte, že letos někdo skončí?
Z první pětky (Exim Tours, Čedok, Fischer, Blue Style, Alexandria – pozn. red.) určitě ne, dál je to těžké odhadovat. Ale určitě to není nereálné. Pokud má cestovka svůj byznys postavený na prodeji zájezdů do Egypta, Tuniska či Turecka, tedy do zemí, kde jsou největší propady, problémy mít musí.

V žebříčku největších poklesů zájmu dominuje i řecký ostrov Kos. Čím si to vysvětlujete?
Zasáhla ho mediální vlna. Všichni si ho spojují s uprchlíky. I když tam loni lidé téměř na žádné nenarazili a nebyl tam žádný problém, zájem meziročně poklesl o desítky procent. Tomu odpovídají i ceny.

Které země nahrazují ty, do kterých lidé nechtějí jezdit?
Vidíme dva trendy: extrémní nárůst má Španělsko, především Baleárské a Kanárské ostrovy, ale i další evropské destinace. Jenže tam chce i celá západní Evropa a je to znát na cenách, které míří logicky nahoru. Proto přibývá lidí, kteří si volí i na léto dovolenou ve vzdálenějších destinacích. Extrémně nám letos roste například dovolená ve Spojených arabských emirátech, rozjíždíme Omán.

Jenže kvůli vysokým cenám není třeba Dubaj destinací pro každého. Jaký typ turistů tam létá?
Velká konkurence mezi dopravci stlačila ceny letenek velmi nízko, takže jde o dovolenou, která stojí podobně jako all inclusive v pětihvězdičkovém hotelu v Turecku v loňském roce. To je aktuálně typická klientela pro Dubaj. Navíc jsme zjistili, že lidem vyhovuje létat na kratší dobu, například prodloužený víkend, ale častěji během roku. To, že klienty láká exotika i v létě, je letos velkou novinkou.

Kdy jste pochopili, že se složení zemí, kam lidé chtějí na dovolenou, výrazně změní?
Některé signály se objevily už loni během sezony, ale naplno se to projevilo v říjnu, kdy jsme spustili předprodeje. O země, které jsme dříve prodávali dobře už takto dlouho dopředu, nebyl zájem. Začali jsme tedy rychle shánět kapacitu v dalších státech, po kterých naopak letos poptávka roste.

Objevují se hlasy, že letos nebudou žádné zájezdy na poslední chvíli. Není to jen strašení?
Last minute zájezdy nebudou do destinací, po kterých je poptávka. Naopak budou do zemí, o které nebyl zájem v předprodejích. Takové Turecko bude nakonec ještě velkým hitem, protože tam ceny spadly o víc než o polovinu. V Německu dokonce dochází k paradoxní situaci, že do Turecka letos poletí více tamních turistů než loni. Dovolená se tam stala tak levná, že i když lidé vnímají určité riziko, nakonec letí. Myslím, že u nás to bude podobné.

Statistiky ukazují, že dál ubývá lidí, kteří řeší dovolenou přes cestovní kancelář, a přibývá těch, kteří si kupují letenky i ubytování sami. Jakou vidíte budoucnost ve vašem byznysu?
Náš byznys prochází velkou proměnou a ne všichni to musí vydržet. Trend je zřejmý a my se proto musíme snažit, abychom lidem nabídli lepší službu a za lepší ceny, než když si budou dovolenou řešit sami. Naše cestovní kancelář investovala za poslední tři roky desítky milionů korun do nových technologií z vyspělých západních trhů. Umíme díky tomu dobře nakombinovat dovolenou na jinou délku než klasických sedm či deset dní. Víme, že lidé chtějí co nejširší nabídku, takže ke zhruba dvěma tisícům hotelů, jež máme nasmlouvané přímo, máme několik desítek tisíc v hotelových bankách (rezervační systémy hotelů, které nejsou přístupné veřejnosti – pozn. red.). Takové možnosti jiné cestovky v Česku nenabízejí.

To jsou však stále služby, které si mohu zařídit sám u internetu. A třeba i levněji...
Víme, že třeba v ubytování ve velkých městech asi už nikdy nedoženeme velké rezervační portály typu booking.com, ale v ubytování v přímořských letoviscích máme stále velký náskok. Ty hotely žijí hlavně z cestovních kanceláří. Musí to být relevantní hotely, které odpovídají celkově naší nabídce, musí být ověřené. Máme jasné garance kvality a kompenzace za nedodržení. Když si objednáte hotel na internetu a není takový, jak vypadal, těžko se pak něčeho domůžete.

Je pravda, že končíte s papírovými katalogy?
Velmi je omezujeme, většina nabídek visí na internetu. Přesto je stále vydáváme, zejména starší klientela je má ráda a vybírá podle nich.

S tím, jak v Česku roste průměrná mzda, by se dal očekávat i růst zájmu o dovolenou. Prodávají se teď víc ty levnější, nebo dražší zájezdy?
Za normálních okolností by rostly ty levnější, průměrné příjmy rostou rychleji lidem s nižšími mzdami. Ti by teď plnili Turecko a Egypt, ale zatím neplní, protože s odletem čekají na poslední chvíli. Takže i letos porostou spíše dražší dovolené.

Loni, kvůli horkům, začali turisté jezdit i v létě na hory. Zaznamenali jste tenhle trend?
Určitý růst tam je, ale nijak závratný. Alpy nejsou příliš levnou letní destinací, takže spousta lidí jede raději k moři, protože je to prostě vyjde levněji.

Kvůli obavám o bezpečnost se čeká velký nárůst zájmu o dovolenou v tuzemsku. Není to byznys, který by vás lákal?
V tuto chvíli nevidíme potenciál, jak na trh vstoupit s vlastní přidanou hodnotou, moc tam toho nevymyslíme. Takže ne. Spíše se budeme snažit přesvědčovat Čechy, ať jedou do zahraničí.

Jaká je v tomto byznysu budoucnost charterových letů?
Budou ubývat, děje se to už dnes. Stačí se podívat na Travel Service, který už většinu letů nabízí současně jako pravidelnou linku pod značkou SmartWings. U exotických zájezdů jsme od charterů upustili úplně a ukázalo se to jako velmi dobrý krok. Podobný trend očekávám taky u destinací s kratší dobou letu. Lidé chtějí hlavně flexibilitu.

Hodně se mezi cestovkami mluvilo o tom, že monopol Travel Service v charterech není úplně ideální. Není na čase najít pro český trh konkurenta? Hledáte ho i vy?
Služby Travel Service jsou na úrovni jiných evropských dopravců, rozdíl tam není. Navíc umí dobře obsloužit i moravská letiště. Lidé se nás v poslední době s obavami dotazovali spíš na Air Cairo, a to v souvislosti s nedávnou tragickou nehodou letadla jejich mateřské společnosti Egypt Air. S těmi ale nelétáme.

Český trh se hodně srovnává s německým, říká se, že co funguje tam, dorazí za pár let k nám. Co tedy můžeme očekávat?
To, co je vidět už teď: velký zájem o exotické dovolené. Myslím, že do pěti let se cestovní návyky Čechů a Němců vyrovnají.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.