Švédové si práci šternberské společnosti pochvalovali. "Konstrukční úpravy vojenského vozidla, které jsme požadovali, byly provedeny velmi dobře. Důstojníci naší armády jsou s touto modernizovanou technikou velmi spokojeni, protože je lepší než ta, kterou používali předtím," uvedl Per Pettersson z úřadu.
Modernizovaná vozidla odpovídají normám NATO. Poslední kus bude hotov koncem března. Kromě modernizace bojových vozidel počítá smlouva také s doškolováním švédských specialistů, dodávkami technické dokumentace, náhradních dílů a trenažérů.
Vojáci přejdou na civil
Vojenský opravárnský podnik se z 80 procent specializuje na opravy vojenské pásové techniky, zbývající kapacity využívá pro civilní výrobu. V souvislosti s dokončením zakázky pro Švédy propustí sto pracovníků.
Stále víc se musí zaměřovat na civilní výrobu, protože zakázek od české armády každým rokem ubývá. "Objem civilní výroby se každoročně zdvojnásobuje," uvedl Zajíc. Jeho firma produkuje například stavební a zemědělské stroje.
Podle Zajíce může podnik bez větších problémů přečkat dobu, než po finančně náročné modernizaci českého vojenského letectva přijde na řadu také pozemní vojenská technika.
"Počítáme s tím, že na nás opět přijde řada, až bude mít česká armáda dostatek peněz na to, aby se mohla pustit do nezbytných oprav a modernizace pozemní techniky," řekl Zajíc. Letos nebyl zatím uzavřen s českou armádou žádný kontrakt.
Z rukou ředitele Vojenského opravárenského podniku Šternberk Petra Zajíce (vlevo) převzal zástupce Švédského úřadu pro materiální zabezpečení armády Per Petersson symbolický klíč od posledního ze 350 modernizovaných bojových vozidel pěchoty pro švédskou armádu. (8. února 2001) |
Modernizace posledního ze 350 bojových vozidel pěchoty pro švédskou armádu začala. (8. února 2001) |
Pracovníci Vojenského opravárenského podniku Šternberk nakládají část z 350 bojových vozidel pěchoty modernizovaných pro švédskou armádu. (8. února 2001) |