Majitel, zakladatel a šéf islandské společnosti Wow Air Skúli Mogensen.

Majitel, zakladatel a šéf islandské společnosti Wow Air Skúli Mogensen. | foto: wow air

Přes Atlantik za 99 liber. Levná ropa křísí nízkonákladové lety do USA

  • 60
Další dopravce zkouší zavést model nízkonákladového létání mezi Evropou a Severní Amerikou, o kterém se roky zatím spíše jen mluví. Let přes Atlantik jde poprvé sehnat už za cenu pod čtyři tisíce korun za jednu cestu.

Islandské aerolinie Wow Air začaly nabízet letenky mezi Evropou a USA či Kanadou za 99 liber, tedy zhruba 3 700 Kč. Firma se netají nemalými ambicemi: na trhu s transatlantickou dopravou chce ukousnout desetinu všech cestujících.

Aerolinka založená a vedená Islanďanem Skúli Mogensenem neláká na přímé lety, ale na spojení přes letiště Keflavík. Nenabízí spojení dálkovým letadlem, ale menším airbusem A321, který se používá hlavně na kratší vzdálenosti. Z Evropy létá kromě Londýna například i z Berlína dál do Toronta, Montrealu, Bostonu a Washingtonu.

Letenky z Berlína jsou ale dražší, nejlevnější jednosměrné začínají na zhruba 150 eurech. Stejně jako na jiných letech Wow Air musí cestující počítat s menším komfortem. Cesta trvá kvůli přestupu déle, za jídlo se musí platit.

Proklikat se reklamami a zapomenout na zavazadla

Firma záměrně nasadila své ceny pod psychologickou hranici sta liber za jednu cestu. Počet míst za akční ceny je sice omezený, ale letenky se dají sehnat. Samozřejmostí je i fakt, že taková cena se týká jen těch, kteří letí bez zavazadel (příruční zavazadlo maximálně 5 kilogramů) a zvládnou během rezervace odklikat šest stránek různých nabídek od pojištění a přes výlet po Islandu.

Wow Air je další aerolinka, která zkouší proniknout na trh letů přes Atlantik. Už loni na trasu vstoupila norská letecká společnost Norwegian, který se svými Boeingy 787 Dreamliner létá z Londýna, Kodaně a Stockholmu do USA. Další dopravci to zkoušeli nebo o tom mluví. Nejčastěji evropská nízkonákladová jednička Ryanair. Norwegian začínal na 199 librách za jednu cestu přes oceán, nyní už nabízí letenky i za 149 liber.

Letos na trasu Evropou a Severní Amerikou vstoupit další dopravce, kanadský WestJet. Přes letní sezónu provozuje lety z Dublinu a Glasgow do kanadských měst St. John ́s, Halifax a Toronto. Od příští sezóny bude létat i přímo do Londýna.

Od mobilů po airbusy

Majitelem Wow Air je islandský podnikatel Skúli Morgensem. Ten vydělal své peníze na letecký byznys ve zcela jiném oboru, podnikal v software pro mobilní telefony, v roce 2008 prodal svoji firmu Oz Communications Nokii. Jeho plán těží z dobré polohy Islandu: zatímco na let do USA z Evropy je potřeba větší letadlo, s mezipřistáním lze použít i letadlo používané na krátké a střední tratě. Wow Air má zatím pět airbusů A320 a a A321. Jeho strategie je jednoduchá: co nejnižší cena. „Osmdesát procent cestujících jde po ceně,“ říká. „Nikdo si nekoupí naši letenku, pokud nebude nejlevnější.“

Velká letadla se nízkonákladovým dopravcům v Evropě na dálkové lety zatím neosvědčily. Z linky mezi některými evropskými městy a malajským Kuala Lumpur vycouvaly už dříve Air AsiaX. Tím, jak dopravci postupně zvyšují dolet letadel na středně dlouhé tratě, nabízí se i možnost využít je na lety přes Atlantik. Například Boeing 737MAX už zvládne dolétnout z Dublinu do New Yorku.

„Současný vývoj situace na leteckém trhu se znovu ubírá směrem ekonomické optimalizace a díky tomu lze předpokládat větší nárůst dálkových letů v menších a více efektivních letounech,“ míní David Eiselt z portálu cestujlevne.com. Podle něj se mohou cestující těšit na transatlantických linkách na zajímavé konkurenční boje. Lze tak docílit ještě nižších cen letenek.

Nízkonákladovým dopravcům přeje momentálně i cena ropy. „Právě ta bude v budoucnu velmi ovlivňovat ceny u těchto typů leteckých linek,“ míní Eiselt. Levným aerolinkám hraje do karet ještě další fakt. Po Evropě i USA je tento model létání už velmi rozšířený a létá s nimi čím dál více. Dva největší hráči v oboru - Ryanair v Evropě a Southwest v USA, vykazují letos rekordní zisky. Wow Air tvrdí, že má obsazenost letadel přes 90 %.