Na dálnici se kvůli spodní vodě už před dvěma lety objevily nebezpečné boule. Viníka neodhalila ani studie expertů z pražského vysokého technického učení pod vedením Ludvíka Vébra. Finance na rekonstrukci poničené silnice tedy půjdou i z kapes daňových poplatníků.
Škody? Desítky milionůNa rizikovou spodní vodu upozorňovali již v době plánování dálnice obyvatelé Dobřenic, nikdo je však neposlouchal. Prameny od prosince 2006, kdy se úsek D11 otevřel, napáchaly škody za desítky milionů korun: zbobtnalo podloží a zdeformovala se silnice, hroutí se svahy, na reklamaci je i most. |
"Zúčastnění se na závadách svým způsobem podíleli všichni. Provinili se projektant, zhotovitel (Skanska), svůj podíl měly i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo stát v rámci územního řízení," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Dohadování o přesném porcování peněz na opravy podle ní budou ještě složitá: "O financování budeme jednat se Skanskou, podílet se ale zřejmě budou i projektanti."
Zdá se, že v případě boulí u Dobřenic bylo všechno špatně. Údiv vyvolává samotná trasa, která vede přesně nad bývalými rybníky. Spodní vodu v hloubce půl metru neodhalil hydrogeologický průzkum, navazovalo stavební povolení, korunu všemu pak nasadila Skanska, když poměrně vydatné prameny zalila betonem. Spoluviníkem jsou však podle Vébra také byrokracie a nedokonalé předpisy.
"Ty si v některých případech i protiřečí, musíte se prokousat dalším množstvím podkladů a dát je do souvislostí," upozornil vedoucí katedry silničních staveb na pražské technice.
Frézy, které u Dobřenic pracovaly už od začátku června, mají hotovo. V obou směrech dálnice zbrousily nejhorší boule a už brzy se tam zabydlí stroje, které dají do pořádku povrch. "Zhotovitel nyní připravuje projekční dokumentaci k samotné opravě. Zaměří se hlavně na odstranění příčin, tedy na odvedení spodní vody," dodala Vápeníková, podle níž se začne zřejmě už na začátku prázdnin.