Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pátek 25. července 2014. Jakub

Jízda po nové dálnici R6 připomíná rallye, řidiči skáčou přes hrby

  10:34
Na nové dálnici R6 v Karlovarském kraji řidiči přeskakují nejméně čtyři velké hrby, které už jsou za hranicí normy. Prokázalo to měření, jež si nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic. Nerovnosti se objevily hlavně tam, kde se stavbaři pokoušeli silnici napojit na mosty.

Nedávno dokončenou R6 možná čekají další opravy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"V nejbližších dnech vyvoláme se zhotoviteli staveb jednání, aby nedostatky odstranili v rámci reklamace," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Měření zjistilo, že hrbolů na nedávno dokončené trase je ale více než jen čtyři.

Hrby na R6

Nejméně čtyři místa, která podle speciálního měření neodpovídají normě. Jde o vady při napojování silnice na mosty. Ředitelství silnic a dálnic už zahájilo se stavebními firmami reklamační řízení.

Firmy opraví nerovnosti asi ještě letos. Záruční lhůta je 5 let. Další menší nerovnosti jsou na hraně normy. Čeká se, co s nimi udělají výkyvy počasí.

"Tato ostatní místa jsou na hranici normy možného překročení nerovností a nadále je budeme sledovat," doplnila Ledvinová. Je totiž možné, že nerovnosti se časem a vlivem počasí zvětší. Silničáři mohou využít pětiletou záruční lhůtu.

Stavbaři budou muset nepochybně při opravách na dálnici omezit provoz a třeba svést dopravu ze čtyř jen do dvou pruhů. To byl i případ boulí v úseku mezi Tisovou a Kynšperkem na Sokolovsku.

V květnu loňského roku tu musela firma Eurovia vadná místa bagrem rozebrat a asfalt znovu položit. Oprava tu v nájezdech na tři mosty trvala měsíc. Ukázalo se, že na okrajích mostů Eurovia použila zásypový materiál, který měl jiné vlastnosti, než se čekalo (více čtěte zde).

Příkaz k opravě nerovností ještě nikdo nedal

Stavební firmy zatím nedostaly od ŘSD pokyn, že by měly nerovnosti spravit. "Pokud by se to stalo, rozhodně s tím něco uděláme," nebrání se rekonstrukci František Polák z Metrostavu.

Tři úseky R6 mezi Kynšperkem a Novým Sedlem v délce 20 kilometrů stály celkem 7,1 miliardy korun.

Metrostav už ale ví, že se nezbaví odpovědnosti za jiný kaz - zvláštní příčné praskliny v asfaltu na rozšířeném dálničním mostě přes řeku Ohři u Sokolova. Auta tudy ve čtyřech pruzích jezdí teprve od letošního dubna.

Odborníci si dlouho lámali hlavu, proč asfalt popraskal jen na tři sta metrů dlouhém mostě a nikde jinde. Podle Ředitelství silnic a dálnic za to mohou vady v izolaci.

Tu Metrostav dělal v zimních měsících a zřejmě nepomohlo ani to, že k pokládání izolace používal vytápěný stan.

"Praskliny nebrání provozu a ani neohrožují bezpečnost dopravy. Určitě to opravíme, aniž bychom museli asfalt rozebírat," řekl František Polák z Metrostavu. Silničáři trvají na tom, aby firma provedla opravu až v příštím roce. Do té doby se ukáže, jestli trhlin v silnici kvůli velkému horku nebo mrazu přibývá.

Silnice jsou drahé, a přitom nekvalitní, zlobí se řidiči

Řidiči jsou rozmrzelí. Zvlášť ti, kteří mohou porovnat zdejší dálnice s těmi zahraničními.

"Nevím, jak staví dálnice ve Skandinávii, ale rozhodně je mají v mnohem lepším stavu. A to na severu panují extrémní teploty. Luxusní silnice znám také z Holandska a Belgie. U nás stojí dálnice šílené peníze a kvalita vůbec neodpovídá. Je to špatné," hodnotí Ladislav Sunkovský. Jako řidič nákladního auta projel celou Evropu.

Výhrady k R6 mají také starostové okolních obcí. 8. srpna rozešlou petici proti zpoplatnění dálnice (více o petici čtěte zde).

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.