Tady bývala ropná plošina Deepwater Horizon.

Tady bývala ropná plošina Deepwater Horizon. | foto: AP

BP chce po majiteli vadné plošiny v Mexickém zálivu 40 miliard dolarů

  • 11
Britský energetický kolos BP žaluje americkou společnost Transocean o 40 miliard dolarů (zhruba 666 miliard Kč). Vlastníka ropné plošiny Deepwater Horizon, která loni explodovala, viní z nedbalosti, jež přispěla katastrofě.

Do moře se tehdy vylilo zhruba 800 milionů litrů ropy, která zamořila moře. Jedenáct lidí zahynulo. BP říká, že za to mohla hlavně americká firma. "Fakta jsou jednoduchá: 20. dubna 2010 zkolabovaly všechny kontrolní systémy, což vyústilo v katastrofu," cituje agentura Reuters vyjádření BP.

Žalovaná částka v rozsahu 40 miliard dolarů zahrnuje výdaje, které britskému koncernu vznikly především v souvislosti s výplatou odškodného. BP však může přijít ještě o další desítky miliard dolarů. Čelí totiž následným civilním a trestním žalobám a hrozí jí pokuty od americké vlády.

Transocean uvedl, že požadovaná částka je "nepřiměřená a soudní žaloba nespravedlivá". Tržní hodnota Transoceanu podle záznamů finančního serveru Yahoo Finance jen mírně převyšuje částku 24 miliard dolarů (přes 400 miliard Kč), uvedla ČTK.

BP se tak o náhradu škod hlásí přesně rok po havárii. Středa totiž byla posledním dnem, kdy mohly být v této záležitosti vzneseny nějaké nároky. BP se domáhá náhrady škod i po jiných partnerech. Po americké firmě Cameron International, která je dodavatelem technického zařízení a služeb pro těžební společnosti, jako je BP, chce uhradit část kompenzací. I tato firma podle BP přispěla havárii.

Díl odpovědnosti za havárii chce BP přenést i na firmu Halliburton, která podle vyšetřování americké komise použila nevhodnou betonovou směs na vrt, ze kterého unikala ropa. Cameron a Transocean se proti BP brání protižalobami, uvedla agentura AP.

Loňská katastrofa v Mexickém zálivu byla výsledkem několika faktorů. Tím hlavním byl podle vyšetřovatelů prasklý podmořský vrt Macondo, který BP vlastnila ještě s dalšími partnery. Na projektu nicméně britská firma měla zdaleka největší podíl, a proto byla také označena za hlavního viníka. BP tvrdí, že náklady na likvidaci škod mají nést všichni.