Bratři Walachovi: tři vitaminoví králové

  • 8
Bratři Valdemar, Adam a Mariusz Walachovi se pustili do obchodování v roce 1990. Za třináct let, která od té doby uplynula, vybudovali společnost s filiálkami v několika zemích, téměř devíti sty zaměstnanci a ročním obratem přes 2,5 miliardy korun.

K TÉMATU ČTĚTE:
Walmark začínal v garáži

Dnes tři kapitáni nápojové a farmaceutické firmy Walmark zvažují, jak dál. Rádi by do výkonných funkcí postavili nové lidi a sami se věnovali výhradně strategii firmy.

Sourozenci z Třinecka svůj byznys kdysi rozjížděli v garáži rodinného domku v Bystřici nad Olší, v nevelké obci v podhůří Těšínských Beskyd.

Bývalý ekonom třinecké Tesly a jeho dva mladší bratři - dvojčata, oba vystudovaní matematici, by mohli sloužit jako prototypy úspěšných byznysmenů, kteří začínali z ničeho a dopracovali se skutečného vrcholu ve svém oboru.

Jenomže přesně této roli se zakladatelé Walmarku už léta úporně brání. Bratři Walachovi nemají publicitu rádi. I když vcelku ochotně podávají informace o svém podniku, o sobě mluví neradi.

Být za úspěšné? O to nestojíme
Necítí se kapitalisty, ale pouhými manažery. Odjakživa se bránili, když se měli ocitnout v přehledech úspěšných českých podnikatelů. Být v Česku považován za úspěšného a bohatého, to podle nich není žádná životní výhra.

"My ani nechceme zůstat jedinými majiteli Walmarku, ani se pořád držet na výkonných postech," říká generální ředitel Valdemar Walach.

Bratři Walachovi začínali v roce 1990 jako spousta dalších obchodníků té doby dovozem počítačů. Brzy se obrátili k jiné, perspektivnější komoditě: obchodu se zemědělskými produkty.

Na tom Walmark v prvních letech rostl, dokonce si dlouho držel postavení největšího evropského obchodníka s mákem. Až předloni zemědělskou divizi prodal, jeho manažeři už nechtěli dál tříštit síly.

Zůstaly nápoje a léčiva
Teď se soustředí na své dva klíčové obory: výrobu nápojů a farmaceutických přípravků.

"Zvlášť farmaceutickou výrobu považujeme za perspektivní," říká Valdemar Walach.

Výroba ve Walmarku vždy čerpala z dobré zkušenosti s importem. Počátkem 90. let Walmark dovážel mimo jiné i nealkoholické nápoje. Ucítil příležitost na trhu, a tak začal s vlastní výrobou limonád, později džusů.

Výrobní linky na nápoje má firma v Českém Těšíně, loni otevřela také novou továrnu na Slovensku. Hlavně v džusech se Walmarku a jeho značce Relax daří.

V tuzemsku se firma dělí o prvenství s nivnickou Lineou, ostatní konkurenti je následují až s velkým odstupem.

Také na počátku farmaceutické výroby byl dovoz: v tomto případě zahraničních vitaminů. Dnes má Walmark v Oldřichovicích u Třince v areálu po zkrachovalé Tesle továrnu na stovky druhů vitaminů, potravinových doplňků, bylinných výtažků a léčebné kosmetiky.

V tomto oboru je Walmark jasným lídrem domácího trhu. Do budoucna tady připravuje i výrobu léků.

Největší ve střední Evropě
Výrobky Walmarku jsou dobře známé na Slovensku, pronikají na polský trh, do Rumunska.

"Před třemi měsíci jsme otevřeli obchodní pobočky v Maďarsku a na Ukrajině," říká Valdemar Walach.

Podle jeho bratra Mariusze, ředitele pro strategii, by se firma měla stát během několika let největším středoevropským výrobcem a distributorem vitaminů.

Donedávna byl Walmark čistě rodinnou firmou. Dnes majitelé firemní akcie nabízejí manažerům.

"Zavedli jsme tříletý opční program na odkup akcií, manažeři mohou podíly odkupovat podle toho, jak se jim daří plnit určitá kritéria. Považuji to za dobrý způsob motivace. Pět lidí z top managementu už nějaké akcie má, celkem by se však časem do programu mohlo zapojit i více lidí," říká Valdemar Walach.

V zahraničí častá cesta je u nás zatím ojedinělá. "Dost to komplikují daňové předpisy. Příprava programu trvala dlouho, museli jsme na ni najmout zahraniční poradenskou agenturu," říká Walach.

Získávat kvalitní manažery do vedoucích funkcí potravinářsko-farmaceutické firmy prý není na Třinecku nijak lehké.

"Už delší dobu hledáme na moje místo nového generálního ředitele. Zapojili jsme renomované pražské headhunterské firmy a pořád nikoho nemáme. Dobré manažery z centra je těžké přilákat do Oldřichovic a tady v regionu je zase málo odborníků na náš typ byznysu," vysvětluje ředitel, který by rád po třinácti letech každodenního řízení provozu firmy získal čas na klidnější uvažování o její budoucnosti.

Problém mají ve Walmarku také s obsazováním dalších manažerských postů. Chybějí prý hlavně specialisté na marketing.

"V regionu je spousta lidí, kteří umějí obchodovat se železem, ale na naše rychloobrátkové zboží tu odborníci nejsou," říká Walach.

Deset let růstu
Walmark má za sebou přes deset let rychlého růstu. Předloni dosáhl rekordních tržeb, prožil svůj vůbec nejúspěšnější rok. Od té doby jeho prodej i přes rostoucí export stagnuje a firma mění strategii.

"Ustupujeme od levné výroby pro diskonty a od produkce cizích privátních značek. Soustředíme se spíš na posilování vlastních kvalitních značek. I když prodej neroste, posilujeme ziskovost," říká ředitel.

Firma, kterou bratři Walachovi vybudovali, se ocitá na křižovatce. Čekají ji personální změny, mění se akcionářská struktura. Až čas ukáže, zda tolik očekávaná nová krev dá Walmarku novou energii a pošle ho na další vzestupnou dráhu.