Alex Dalley, zakladatel kosmetické společnosti MMUK | foto: archiv A. Dalleye

Matce kradl šminky kvůli akné, dnes naučil muže nestydět se za make-up

  • 108
Poprvé použil make-up v sedmnácti, když si chtěl před slavnostním dokončením střední školy zakrýt pupínky na obličeji. Vzal ho tajně matce. Deset let poté má Brit s vlastní značkou pánské kosmetiky obrat 26 milionů korun ročně.

Sedmadvacetiletý Alex Dalley z britského Brightonu vydělává skoro milion liber (přibližně 34,7 milionu korun) na něčem, co bylo ještě nedávno nemyslitelné - na pánském make-upu a kosmetice.

Léta bral tajně tajně šminky nejdřív své matce, poté i přítelkyni. Nakonec v roce 2011 využil díry na trhu a se svým strýcem Stuartem Dalleym založil firmu MMUK, která se zaměřuje na pánskou kosmetiku.

Dalley za 1 100 liber (38 100 korun) koupil starou ukončenou řadu make-upu značky Calvin Klein a uzpůsobil ji pro muže. Už po roce dosáhl obrat firmy 62 tisíc liber (zhruba 2 150 000 korun).

„Dost jsme si dali záležet na balení. Chtěli jsme vytvořit něco výrazného, neutrálního a mužného, abychom nákup mužskému zákazníkovi ulehčili,“ cituje Dalleyho britský Daily Mail.

Rozdíl mezi make-upem určeným mužům a ženám je podle něj ale v daleko víc věcech než jen krabičce, v níž se prodává. „Pokud jde o složení, chceme, aby výsledný efekt byl matný a vyhýbáme se ingrediencím na bázi oleje,“ vysvětluje.

Značka MMUK loni dosáhla obratu 750 tisíc liber (zhruba 26 milionů korun). Nejlépe se prodává pleťový korektor, bezbarvá řasenka a barevný pudr podobný očním stínům pro ženy na maskování míst, kde chybí vousy. Nerovnoměrný růst vousů muže zřejmě trápí - den po uvedení na trh si tohoto výrobku objednali o 150 kusů víc, než bylo na skladě.

11.dubna 2016 v 20:47, příspěvek archivován: 02.května 2016 v 13:52

Ten amazing makeup tips for men. https://t.co/7rqxyqqAzp pic.twitter.com/IbewkqiTgY

Ačkoli je kosmetika pro muže čím dál populárnější, mnoho z nich si stále na nákup vlastního make-upu netroufá. „Mnoho našich zákazníků si nechává doručovat výrobky pod falešnými ženskými jmény nebo v nenápadném balení,“ říká Dalley.

Zákazníci se jej také často ptají na radu, co vybrat. „Spousta mužů zápasí s výběrem správného odstínu make-upu pro svou pleť. Nechtějí utratit 40 liber (přibližně 1 400 korun), aby pak zjistili, že produkt neodpovídá barvě jejich kůže. Zákazníci nám tedy mohou poslat fotku a my jim s výběrem odstínu poradíme,“ konstatuje. Podnikatele kontaktují i matky, které chtějí poradit, co jejich synům nejlépe zakryje akné.

Stigma ve společnosti je ale podle Dalleyho stále silné a je třeba do propagace mužské kosmetiky zapojit víc známých lidí. „Vliv celebrit opravdu pomáhá,“ podotýká.

Nechceme zženštilé muže, tvrdí bloger

Jeden z pokusů smazat genderové stereotypy udělal 24letý módní bloger Jake Jamie Ward z Birminghamu, který na podporu mužů používajících make-up založil hashtag #makeupisgenderless (make-up nezná rozdíl mezi pohlavími, pozn. red.). Kampaň zapojila celebrity jako Katie Price, Amanda Holden, Kylie Minogue nebo Charlotte Tilbury.

28.dubna 2016 v 11:04, příspěvek archivován: 02.května 2016 v 14:44

Proud to support #makeupisgenderless it's time to smash gender stereotypes! @makeupbyjakej looks incredible - SLAY! pic.twitter.com/Lx4W7owzgJ

Iniciativa blogera známého jako The Beauty Boy oslovila více než 11 tisíc uživatelů YouTube. „Cílem kampaně není, aby každý muž používal make-up. Chci jen zastavit genderové stereotypy, aby ti muži, kteří chtějí, mohli nosit make-up, aniž by se jim někdo smál nebo si je dobíral,“ vysvětluje Ward.

„Moje publikum se shoduje na tom, že chtějí používat make-up přirozeně a funkčně, ne kvůli dekoraci,“ tvrdí. „Nechtějí změnit to, jak vypadají, chtějí prostě jen vylepšit nebo zakrýt místa na své pleti, která jim ubírají na sebedůvěře,“ doplnil. „Nechceme zženštilé muže, je to jen o tom udělat co nejlepší verzi sebe samého,“ uzavřel.