Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Británie otestuje na dálnici kamiony bez řidičů. Odbory novinku kritizují

  14:37aktualizováno  14:37
Řidiči na dálnici M6 v hrabství Cumbria na severozápadě Anglie se letos stanou svědky testování samořiditelných kamionů. Velká Británie je po Německu druhou zemí, která technologii bude zkoušet. Projekt má podporu britské vlády, podle odborů jsou ale v ohrožení pracovní místa pro řidiče.

Samořiditelné kamiony už vyzkoušeli v Německu, nyní přijdou na řadu britské dálnice. | foto: Profimedia.cz

O testech informoval britský deník The Times. Výrobce vozidel si k testování vybral jednu z nejméně vytížených dálnic v zemi.

Testování bude probíhat ve skupině, v čele kolony pojede vždy kamion s řidičem, za ním pojede až deset dalších strojů, které ale už nebude řídit člověk, ale počítač.

Samořiditelná auta už svezla cestující. Český autoprůmysl je pozadu

Plán má ale své kritiky, kteří upozorňují na to, že ve Velké Británii mají dálnice více sjezdů a nájezdů a řidiči budou mít problém se na dálnici dostat v případě, že pojede desetivozová kolona. Velké obavy mají odbory, podle kterých jsou v ohrožení statisíce míst pro řidiče.

V každém voze bude zatím pro případ kritické situace řidič, neměl by ale do řízení zasahovat. Plán má už podporu britské vlády, která ho chce podpořit i finančně. Ministr financí George Osborne uvedl, že nová technologie by měla ušetřit peníze a zlepšit životní prostředí.

Testovat v provozu začal výrobce aut Mercedes - Benz už loni v říjnu na německých dálnicích. Firma ale zatím neuvádí žádné detaily, jak testování probíhá. Do byznysu samořiditelných vozů mezitím vstupují další hráči, plány na samořiditelný kamión oznámila například Scania.

Samořiditelné kamiony jsou vynálezem, který velmi zajímá především dopravce. Ti si po celé Evropě stěžují, že mají nedostatek řidičů. „Nám dopravcům by se to pochopitelně líbilo, ale čeká nás ještě dlouhá cesta. Technologicky je řešení prakticky hotové, ale výrobci se potýkají s právním omezením a společenským vnímáním. Společnost na to ještě není připravená,“ říká například šéf CS Cargo Aleš Willert.

Archiv: Google auto bez řidiče už zvládne i železniční přejezd:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.