Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Británie více zdaní drahá auta. Majitelé zaplatí ročně až 87 tisíc

  • 58
Velká Británie zdaní provoz vozidel nejen podle toho, jak zatěžují životní prostředí, ale i podle pořizovací ceny nového auta. Nejvíce postihne nový systém majitele drahých aut s velkými emisemi.

Podle nových pravidel oznámených včera britským ministerstvem financí budou platit novou daň prakticky všichni majitelé nových vozů zakoupených po dubnu 2017. Většina aut bude zdaněna sazbou 140 liber ročně (zhruba 5 300 Kč). Osvobozeni budou jen elektromobily.

Podle britského ministra financí George Osborna bude 95 procent všech nových aut spadat do kategorie s poplatkem 140 liber. Výnosy z daní půjdou na podporu výstavby nových silnic. Dosud platí řidiči ve Velké Británii v průměru za každé auto 166 liber.

Nové schéma počítá s tím, že prvních pět let provozu auta budou platit lidé sazbu podle emisí CO2. V ní je sazba 140 liber u aut s emisemi do 110 gramů na kilometr, v prvních pěti letech ale mohou lidé platit výrazně více: například za auto s emisemi přes 255 gramů zaplatí až 2 000 liber. K tomu navíc ještě budou platit příplatek 310 liber majitelé všech aut, které podle ceníku stály více než 40 tisíc liber. Celkem tak může majitel zaplatit jen na dani 2 310 liber ročně. Po pěti letech spadne zdanění ke 140 librám.

Stejnou částku ale budou platit po pěti letech i například majitelé hybridních aut: ti budou mít prvních pět let výraznou úlevu a platit maximálně dvacet liber ročně, poté ale zdanění stoupne. Plně osvobozeny budou jen elektromobily. 

Zdanění aut i podle emisí existuje i v řadě jiných evropských zemích, například v Německu. Vlády tím chtějí motivovat spotřebitele k nákupu ekologičtějších vozů. V Česku jsou zatím zdaněny podle emisí jen převody nejstarších aut. 

Až dosud platí britští řidiči daň podle emisí. Zatímco nový model počítá jen se třemi skupinami, dosud jich je sedmnáct. Prvních pět let jsou například od daně osvobozena všechna aut s emisemi CO2 do 130 gramů. Vzhledem ke snižování emisí u nových aut by tak výrazně začaly vypadávat příjmy z této daně. 

Nová pravidla zdanění vzbudila ve Velké Británii ostrou kritiku od řady průmyslových organizací. Například tamější Sdružení automobilových výrobců a prodejců kritizuje fakt, že vláda příliš nepodporuje zavádění hybridních aut, stejně jako vysoké zdanění luxusních vozidel. Auta s emisemi jednoho gramu budou totiž platit stejně, jako ta s emisemi přes 255 gramů.