British Airways válčí o Londýn

  11:28
Když bylo Michaele Drahoňovské dvacet let a nastoupila do svého prvního opravdového zaměstnání u British Airways, letenka byla luxusním zbožím. Do Londýna se létalo pětkrát týdně za patnáct tisíc korun, firma měla honosné sídlo v centru a kdo s ní chtěl letět, musel přinést tvrdé valuty.

Drahoňovská se od té doby vypracovala na šéfku české pobočky British Airways a osobně si prožila celou revoluci, kterou letecká doprava mezitím prošla. Ve svých třiatřiceti letech bilancuje, co si jako mladá šéfová počne se svou další kariérou.

"Kdyby mi bylo 28, rvala bych se o další postup," říká jedna z nejvýše postavených žen v domácím leteckém byznysu.

"Ale třicítka je pro ženskou magická hranice. Možná je čas se trochu zklidnit a rozmyslet, co dál," říká Drahoňovská.

Začínala jako modelka
Její oficiální životopis začíná na svět byznysu poněkud nezvykle: půlroční praxí modelky pro pražský obchodní dům Kotva.

"Už jsem si několikrát říkala, že to musím vyhodit," říká Drahoňovská a směje se, když vzpomíná, jak po revoluci s Petrem Kotvaldem a skupinou dívek objížděla republiku a předváděla šaty třeba před plnou sportovní halou ve Vítkovicích.

"Stačilo umět chodit a drbat," směje se manažerka s odstupem třinácti let.

Lákala ji práce u prestižní společnosti
Štěstí a osobní šarm Drahoňovské pomohly i na prvním postu, kdy se dostala na místo asistentky v malé zahraniční firmě, aniž pořádně mluvila anglicky.

"Asi jsem se tehdy šéfovi taky trochu líbila," vzpomíná na divoké porevoluční časy. Po dalším půlroce nastoupila k British Airways, firmě, kterou si prý už v mládí vyhlédla jako jednu z prestižních společností reprezentujících bohatý a vyspělý Západ.

K rychlé kariéře jí pomohlo i to, že přeskočila vysokou školu a dala přednost praxi.

Studovat se jí nechtělo
"Teď mi to do určité míry chybí, ale tehdy jsem si řekla, že studovat marxismus-leninismus nemám zapotřebí," říká Drahoňovská. Začít s prací hned ve dvaceti byla proti kolegyním a spolužačkám spíše konkurenční výhoda.

"Holky, kterým je dnes třicet, šly nejdřív na vysokou, pak na mateřskou a teď jsou teprve na začátku,"  prohlašuje rozvedená dáma, která je (s výjimkou přítele a psa) zcela bez závazků.

Místo univerzity a rodiny Drahoňovská stoupala ve firemní hierarchii. Po čase dostala na starosti marketing, pak přibrala Slovensko a po sedmi letech dostala možnost jít řídit pobočku do Bulharska.

"Stýská se mi po bulharském jídle, ale jinak jsem se tam naučila vážit si rodné hroudy," říká ke své zahraniční zkušenosti.

K postupu v Praze byla zahraniční praxe ve firmě nutná. V jednu dobu Drahoňovská uvažovala také o kariéře v Kazachstánu, ale tato možnost nevyšla - jak dnes říká, naštěstí.

V British Airways se však krátce poté začaly bortit ledy, firma budovala globální kulturu a pro řízení již zaběhlé pobočky v Praze bylo možné angažovat i někoho jiného než rodilého Brita.

Praha - Londýn: přituhuje
Dnes má šéfka české a slovenské pobočky British Airways tvrdší podmínky, než bývalí šéfové, kteří ji před třinácti lety přijímali. Do Londýna se létá z Prahy vůbec nejčastěji, týdně jde o 124 letů. Díky velkému zájmu britských turistů se na linku z Londýna do Prahy vrhly nově vznikající levné letecké společnosti a cena je desetkrát nižší, než když Drahoňovská u letadel začínala.

Lidé z oboru proto připouštějí, že šéfka českého zastoupení British Airways (závislého na spojích do domovského Londýna) má v dnešní době dost práce.

"Neznám trasu, kde by byla větší konkurence," říká Miroslav Kůla, prezident společnosti Travel Service, která od listopadu nabízí let na svých SmartWings do Londýna a zpět za 1980 korun bez letištních poplatků.

British Airways nyní do Londýna a zpět létají za 2990 korun bez poplatků a sázejí na image spolehlivé společnosti, což však ne vždy funguje.

"Ukazuje se, že v letecké dopravě se zákazníci řídí hlavně cenou. Je to s podivem, když společnosti vlastně svěřují svůj život," říká Drahoňovská.

I její pobočka však hlásí růst prodeje, i když v prostředí globální krize letecké dopravy jen za cenu těžkých obětí.

"Letos jsem svým lidem poprvé po čtyřech letech mohla mírně zvýšit plat," uvádí Drahoňovská. Kvůli celosvětové krizi a tlaku na úspory se její tým snížil na polovinu a pobočka se musela přestěhovat mimo centrum.

Nová generace to má těžší
Třicátníkům, kteří dnes obsazují významné manažerské posty, hrála do karet podle Drahoňovské příznivá doba.

"Dnes to mají mladí těžší. Posty jsou rozdané, všichni musí mít vysokou školu, umět dva jazyky a mít za sebou rok v Americe."

Sama však řeší dilema, zda mladým dravcům sama neuvolní prostor a nezkusí dohnat to, co zatím bylo na druhé koleji.

"Jít na mateřskou znamená, že musíte být do tří až šesti měsíců zpátky, jinak kariéra skončila," říká Drahoňovská s tím, že v třiatřiceti už je čas rozhodnout se.

Mladá šéfka české kanceláře British Airways Michaela Drahoňovská musí bojovat s tvrdou konkurencí. (29. září 2004)

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...