Výrobce a dovážející britská společnost se však brání, že vodka je pojmenována po 84letém penzionovaném generálu Michailu Kalašnikovovi, a nikoli po jeho celosvětově rozšířeném a známém vynálezu - útočné pušce označované AK-47, napsala agentura AP.
"Tento postup nás překvapuje, protože vodka nese jméno člověka, a nikoli název zbraně. Láhve našeho výrobku mají na etiketě fotografii ruského generála, nikoli zobrazení pušky," zdůrazňuje dovozce.
Podle asociace Portman Group, která prosazuje takzvané rozumné pití a má podporu velkých nápojových společností včetně Allied Domecq, Diageo and Interbrew, ale název porušuje etický kodex. "Britští spotřebitelé si budou jméno Kalašnikov spojovat se zbraní a mnozí zejména s útočnou puškou zkonstruovanou generálem, tedy právě s AK-47," tvrdí sdružení.
Portman Group již vyzvala maloobchodní prodejce, aby si od dubna již Vodku Kalashnikov neobjednávali. Sdružení sice nemá žádné zákonné oprávnění vydávat takové pokyny, může však maloobchodní prodejce obvinit u úřadů poskytujících obchodní licence.
"Podíváte-li se na náš výrobek, nemůžete tvrdit, že propaguje zbraně. Natož aby dělal reklamu přímo známé útočné pušky," řekl ředitel dovozní firmy John Florey. Hodlá prozkoumat právní cesty, jak se bránit proti krokům Portman Group, které považuje za snahu omezovat konkurenci.
Vodka je zatím prodávána v řadě klubů v celém Londýně a její uvedení na trh USA se připravuje ještě letos. Cena je 24 dolary za třičtvrtělitrovou láhev. Destilát se vyrábí v Petrohradě a generál v záloze Kalašnikov je čestným předsedou představenstva firmy. "Pojmenovali jsme vodku po něm, protože je ruským národním hrdinou," zdůraznil Florey. "Naše vodka vůbec nepropaguje násilí. Naopak, smyslem značky je, že generál Kalašnikov propaguje přátelství," tvrdí zástupce dovozce Florey.