Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Reklama na kreditní kartu dostala stopku. Je prý sociálně nezodpovědná

  • 29
Britská rada pro reklamu zakázala vysílat reklamu Sainsbury’s Bank na kreditní kartu. Nelíbilo se jí, že pár, který se ve videu bavil o tom, jak jim kreditka pomohla při renovaci jejich bydlení, příliš zjednodušoval proces půjčování si peněz.

„Protože to byla naše první renovace, šli jsme do toho trochu po hlavě. (...) S kreditní kartou jsme si mohli dovolit dodržet platební podmínky a zároveň mít flexibilitu. Když jsme překonali tohle, překonáme vše,“ říká partnerský pár v reklamě. Za nimi běží záběry splašených býků, psa žvýkajícího kost, zničení budovy a vystřelení dvou lidí z kanonu. Následuje sdělení: „Nejde jen o peníze, ale i o svobodu. Kreditní karty od Sainsbury’s Bank.“

Podle deníku The Guardian se jednomu divákovi reklama nezdála. Stěžoval si proto britské radě pro reklamu (Advertising Standards Authority, ASA), že z nabídky to vypadá, že financovat rekonstrukci bydlení je nejlepší kreditní kartou. Přitom jde o relativně drahou půjčku, jejíž úroky jsou řádově jinde než u účelových půjček na bydlení.

Sainsbury’s Bank se ovšem brání, že pár pouze mluvil o tom, že jim kreditní karta dala volnost. Neříkají, že si s ní půjčili na celou renovaci. Karta nabízí dostupnou alternativu financování, protože dává 27měsíční bezúročnou půjčku ve výši vhodné pro částečné zaplacení renovace bydlení, věří banka. Podle ní jde o cenově dostupný a zodpovědný způsob financování.

Podle ASA však reklama naznačuje, že pár kreditní kartu použil jako snadné řešení pro nepředvídané výdaje, které se objevily kvůli nepromyšlenému a ledabylému plánování rekonstrukce. Celá nabídka prý navozuje dojem, že karta může vyřešit problémy, které nejsou existenčního charakteru, ale zároveň neupozorňuje na rizika půjčování si.