Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Až 25 lžiček cukru v jednom nápoji. Britské kavárny jsou pod palbou

  13:00aktualizováno  13:00
Kavárenské řetězce ve Velké Británii výrazně přeslazují teplé nápoje, které jsou pro zákazníky alternativou kávy. Příliš sladké jsou čokolády i ovocné drinky. Například jeden z nápojů sítě Starbucks obsahoval 25 čajových lžiček cukru. To je třikrát více, než by měl dospělý zkonzumovat za celý den.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Některé nápoje v kavárenských řetězcích by se měly prodávat jen s červeným varováním, upozornil list The Guardian, který přinesl výsledky testu teplých nápojů v Británii, realizovaného iniciativou Action on Sugar.

Mezi kavárnami nabízejícími přeslazené nápoje se na předních místech umístil i americký Starbucks nebo britská Costa Coffee. Obě společnosti provozují své kavárny i v Česku.

Příliš sladkých bylo v testu 98 procent ze 131 nápojů. Odstrašujícím příkladem byl teplý nápoj s obsahem hroznů, pomeranče a skořice, který prodává Starbucks. Jeho vypitím do sebe dotyčný dostane 25 čajových lžiček cukru (99 gramů), což je trojnásobek doporučené denní dávky a výrazně víc, než se nachází ve stejném množství Coca-Coly. Podle informací deníku The Mirror obsahuje plechovka Coly v Británii 35 gramů cukru, což odpovídá devíti čajovým lžičkám. List však zároveň upozornil, že obsah cukru se v nápojích liší podle dané země a právě Britové na tom nejsou nejlépe (více zde).

Cukr v nápojích pro děti v ČR

Přeslazené jsou i nápoje v Česku, a to i pro děti. V jedné lahvičce najdete 5 až 10 kostek cukru, ukázal test MF DNES. Čtěte více

Podle testu jedna třetina nápojů obsahovala stejné nebo větší množství cukru než Coca-Cola. Nejsladší nápoj zvaný „chai“ (čaj s mlékem, popř. bylinkami a příměsí ovoce) konkurenčního britského řetězce Costa Coffee obsahoval 20 lžiček cukru, extra velká čokoláda ze Starbucks pak 15 lžiček. Na předních místech se umístil také fast food KFC - ten „bodoval“ s čokoládou, která obsahovala 14 lžiček cukru.

The Guradian uvedl, že pětina Britů navštěvuje kavárnu každý den, příliš se však nestarají o to, kolik skrytého cukru nabízené nápoje obsahují. Iniciativa Action on Sugar také vyzvala kavárenské řetězce, aby přestaly nabízet extra velké hrnky nápojů na bázi cukru. Velké kyblíky s drinky jsou typické zejména pro americký Starbucks.

Starbucks v konfrontaci s výsledky testu uvedl, že se zavázal do konce roku 2020 snížit obsah cukru v některých svých nápojích o 25 procent. „Všechny nutriční informace jsou dostupné na prodejnách i na internetu,“ reagoval řetězec.

V podobném duchu se vyjádřila společnost Costa Coffee, která uvedla, že už podnikla významné kroky, jež vedou ke snížení obsahu cukru v nápojích.

Podle nutriční specialistky organizace Action on Sugar Kawther Hashemové jsou ochucené nápoje spíše příležitostnou hrozbou, lidé si je totiž nekupují denně. „Obsahují neuvěřitelné množství cukru a kalorií a navíc jsou často konzumovány spolu s tučným občerstvením. Není divu, že máme nejvyšší míru obezity v Evropě,“ uvedla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Becker sleduje na Australian Open zápas svého svěřence Novaka Djokoviče.
Bývalý wimbledonský šampion Boris Becker vyhlásil bankrot

Bývalý slavný tenista Boris Becker vyhlásil bankrot. Soud zamítl jeho žádost o odložení platby téměř dva roky starého dluhu. Neexistuje prý dostatek...  celý článek

SPIRÁLA GOLFŮ. Volkswageny řady Golf jsou umisťovány do doručovací věže v...
Dělníci ze slovenské fabriky VW stávkují. Průměrná mzda v závodě je 47 000

Odbory v bratislavské továrně automobilky Volkswagen ohlásily na úterní ráno zahájení časově neomezené stávky. Důvodem je skutečnost, že se s vedením tohoto...  celý článek

Zájem o přístroje BlackBerry upadá
BlackBerry se vrátila do černých čísel. Zisk má díky vyhranému sporu

Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry v prvním finančním čtvrtletí vydělal 671 milionů USD (téměř 16 miliard Kč), zatímco před rokem hospodařil se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.