Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Až 25 lžiček cukru v jednom nápoji. Britské kavárny jsou pod palbou

  • 104
Kavárenské řetězce ve Velké Británii výrazně přeslazují teplé nápoje, které jsou pro zákazníky alternativou kávy. Příliš sladké jsou čokolády i ovocné drinky. Například jeden z nápojů sítě Starbucks obsahoval 25 čajových lžiček cukru. To je třikrát více, než by měl dospělý zkonzumovat za celý den.

Některé nápoje v kavárenských řetězcích by se měly prodávat jen s červeným varováním, upozornil list The Guardian, který přinesl výsledky testu teplých nápojů v Británii, realizovaného iniciativou Action on Sugar.

Mezi kavárnami nabízejícími přeslazené nápoje se na předních místech umístil i americký Starbucks nebo britská Costa Coffee. Obě společnosti provozují své kavárny i v Česku.

Příliš sladkých bylo v testu 98 procent ze 131 nápojů. Odstrašujícím příkladem byl teplý nápoj s obsahem hroznů, pomeranče a skořice, který prodává Starbucks. Jeho vypitím do sebe dotyčný dostane 25 čajových lžiček cukru (99 gramů), což je trojnásobek doporučené denní dávky a výrazně víc, než se nachází ve stejném množství Coca-Coly. Podle informací deníku The Mirror obsahuje plechovka Coly v Británii 35 gramů cukru, což odpovídá devíti čajovým lžičkám. List však zároveň upozornil, že obsah cukru se v nápojích liší podle dané země a právě Britové na tom nejsou nejlépe (více zde).

Cukr v nápojích pro děti v ČR

Přeslazené jsou i nápoje v Česku, a to i pro děti. V jedné lahvičce najdete 5 až 10 kostek cukru, ukázal test MF DNES. Čtěte více

Podle testu jedna třetina nápojů obsahovala stejné nebo větší množství cukru než Coca-Cola. Nejsladší nápoj zvaný „chai“ (čaj s mlékem, popř. bylinkami a příměsí ovoce) konkurenčního britského řetězce Costa Coffee obsahoval 20 lžiček cukru, extra velká čokoláda ze Starbucks pak 15 lžiček. Na předních místech se umístil také fast food KFC - ten „bodoval“ s čokoládou, která obsahovala 14 lžiček cukru.

The Guradian uvedl, že pětina Britů navštěvuje kavárnu každý den, příliš se však nestarají o to, kolik skrytého cukru nabízené nápoje obsahují. Iniciativa Action on Sugar také vyzvala kavárenské řetězce, aby přestaly nabízet extra velké hrnky nápojů na bázi cukru. Velké kyblíky s drinky jsou typické zejména pro americký Starbucks.

Starbucks v konfrontaci s výsledky testu uvedl, že se zavázal do konce roku 2020 snížit obsah cukru v některých svých nápojích o 25 procent. „Všechny nutriční informace jsou dostupné na prodejnách i na internetu,“ reagoval řetězec.

V podobném duchu se vyjádřila společnost Costa Coffee, která uvedla, že už podnikla významné kroky, jež vedou ke snížení obsahu cukru v nápojích.

Podle nutriční specialistky organizace Action on Sugar Kawther Hashemové jsou ochucené nápoje spíše příležitostnou hrozbou, lidé si je totiž nekupují denně. „Obsahují neuvěřitelné množství cukru a kalorií a navíc jsou často konzumovány spolu s tučným občerstvením. Není divu, že máme nejvyšší míru obezity v Evropě,“ uvedla.