Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aplikace z Brna umí předpovídat turbulence. Koupil ji Airbus

  14:29aktualizováno  14:29
Brněnské vývojové centrum společnosti Honeywell přišlo s aplikací Weather Information Service, která poskytuje pilotům přehled o počasí v reálném čase. Honeywell už službu prodala evropskému výrobci letadel Airbus.

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pro cestující je to obvykle nejhorší část letu. Výstraha Připoutejte se, prosím, rychlé uklízení servisu a následné prudké pohyby letadla kvůli změnám tlaku. Turbulencím se nedá zcela vyhnout, přesto se průlety těmito meteorologickými jevy dají omezit. Vyhnout se jim dá i díky nové aplikaci inženýrů a vývojářů z Česka.

Jejich služba Weather Information Service, která poskytuje přehled o počasí v reálném čase, umožňuje pilotům včas reagovat na změny. Vyvinul ji tým společnosti Honeywell v Brně.

Možnost změnit trasu před startem

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek vycházel při vývoji z faktu, že přístroje letadla obvykle zachytí bouřky a turbulence jen do vzdálenosti několika námořních mil. Pokud má navíc letoun naplánovanou přesnou trasu, nemá posádka obvykle mnoho šancí se turbulencím vyhnout.

Nová služba kombinuje předpověď vývoje počasí v dosahu několika hodin s předpovědí pro letectví tak, aby měl pilot co nejlepší obrázek o situaci na plánované trase. Díky tomu už před startem ví, že na některém úseku narazí na turbulence, takže může naplánovat jinou trasu, aby se problematické oblasti vyhnul.

Aplikace hlásí rovněž zhoršení povětrnostních podmínek na cílovém letišti. „Cílem je efektivnější řízení letu. Pilot pak nemusí měnit letovou hladinu v okamžiku, kdy do turbulencí vletí, ale rizikovému počasí se vyhne,“ vysvětluje Michal Knotek, který má vývoj aplikace na starosti.

Nová služba je určena pro tablety, které jsou čím dál častější výbavou pilotů místo klasických papírových map a předletových příprav. Desítky leteckých společností momentálně službu testují, firma o jejím zavedení jedná i s oběma hlavními výrobci letadel.

Podle Knotka aplikace sníží náklady aerolinek a zlepší pohodlí pasažérů. „Jde o úsporu paliva za zbytečné oblety nebo větší náklady na údržbu letadel, například po průletu bouřkou s kroupami či velkou turbulencí,“ tvrdí Knotek. Aplikace ukazuje nejen turbulence, ale také hrozbu bouřek, vítr v různých letových hladinách či riziko tvorby námrazy.

Finální vývoj nové služby trval dva roky a podílel se na něm tým odborníků z různých oblastí – od softwarových inženýrů přes piloty až po psychology. Centrum vývoje je v Brně, kde pracuje přes patnáct set vývojářů různých národností, aplikaci testovalo i na simulátoru kokpitu letadla, který v Brně má.

Honeywell už službu Weather Information Service prodal prvním zákazníkům. Výrobce letadel Airbus ji zařadil do standardního vybavení modelů A320, A330, A340 a A350. Znamená to, že letecké společnosti, které si pořídily elektronické zařízení typu Electronic Flight Bag pro řízení informací, mohou tuto službu využívat.

Turbulence zraní několik desítek lidí ročně

Turbulence patří nejen k nepříjemné části letu, ale často i nejnebezpečnější. Každoročně způsobují na palubách letadel i desítky zranění, zvláště při neočekávaných situacích, kdy se cestující nestihnou připoutat nebo personál nestihne uklidit vozíky s občerstvením. Například při nedávném letu American Airlines z Miami do Milána se během turbulencí zranilo sedm lidí a letadlo muselo nouzově přistát v Kanadě.

Dle amerického úřadu pro letectví FAA se v průměru zraní při průletu turbulencemi 58 lidí ročně, pokud nejsou připoutaní. Většina turbulencí nastává ve výšce kolem 30 tisíc stop, tedy zhruba devíti kilometrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.