Bronzová neděle odstartovala nákupní šílenství

  • 20
Ještě před týdnem vyhrávali před pražským nákupním centrem Nový Smíchov jihoameričtí indiáni. O uplynulém bronzovém víkendu už neměli šanci. Definitivně je vytlačily koledy ozývající se z dřevěných stánků všude kolem. Vánoce letos útočí na peněženky Čechů s razancí, jakou obchodníci nepamatují.

Bylo to vidět už v první sváteční předvánoční víkend. Češi mají letos na útratu více peněz, daleko ochotněji se zadlužují a do karet hraje i tvrdý boj mezi obchodníky, který drží ceny u země.

Uplynulý víkend přinesl zatím rekordní útraty. A to i díky tomu, že se nenakupovalo jen na bronzovou neděli, ale celé tři dny od pátečního Mikuláše.

K tomu se přidal letošní rekordní růst reálných mezd o více než šest procent a nízká inflace, díky které mají banky nízké úroky.

Navíc - půjčit si nikdy nebylo tak levné a jednoduché a banky se předhánějí ve svých nabídkách. Bankéři předpovídají, že na letošní Vánoce po "Ježíškovi na splátky" sáhne až třetina Čechů.

Na rostoucí nakupovací apetyt Čechů se chytili i obchodníci a jejich řady i prostory od loňska zase poporostly. A vyšší počet obchodů zvyšuje konkurenci a přináší slevy. Loni jim dominovali prodejci elektroniky. A letos se přidali prodejci oblečení.

Ti už nabízejí slevy i před Vánocemi, i když normálně slevy přicházejí až po Štědrém dnu. Růst tržeb oproti stejnému období vloni hlásí obchodní řetězce Tesco i Carrefour, v jejichž pražských obchodech bylo o víkendu 200 tisíc lidí.

Češi nakupují pořád a čím dál víc
Lavičky ve druhém patře pražského obchodního centra Nový Smíchov byly v neděli odpoledne obsazené do posledního místečka.

Z nedalekého obchodu se sportovním oblečením se ozýval drsný rapper Eminem, který jen těžce bojoval s hlasitější čtyřčlennou skupinou zpěváků koled. Těm ještě přizvukoval známý vánoční hit Nesem vám noviny z nedalekého supermarketu, jen občas přerušovaný dětským pláčem.

Devět mužů všech věkových kategorií, kteří obě lavičky s výjimkou jedné malé holčičky okupovali, už hudbu ani křik nevnímalo. Většina z nich třímala v ruce velikou silonovou tašku nebo několik tašek a zírala unavenýma očima nepřítomně do prázdna.

Začaly vánoční nákupy a těm se už nevyhnou ani muži, kteří jinak nakupování moc neholdují. Celé rodiny, často oblečené jako na sváteční večeři, berou nyní nákupní centra útokem.

Z bronzových nedělí se stává bronzový víkend
A jak přibylo nákupních center a prodloužila se jejich otevírací doba, tak se nakupuje čím dál víc a v podstatě pořád.

Uprostřed každodenního nákupního ruchu si už málokdo vzpomene, jaké kouzlo mívaly bronzová, stříbrná či zlatá neděle. Kdysi už jejich příchod znamenal svátek, protože nakupovat se dalo o nedělích pouze v předsvátečním období.
Výjimečnosti předvánočních nedělí však definitivně odzvonilo.

"Ten koncept bronzových a dalších nedělí už se přežil," tvrdí sociolog Milan Tuček. A dokládají to i obchodníci. "Ty rozdíly mezi tržbami jsou teď podstatně nižší," tvrdí mluvčí obchodního řetězce Carrefour Jana Havlíčková.

"A není to proto, že je bronzová nebo stříbrná neděle, ale prostě proto, že je pár týdnů do Vánoc." Obchodní haly Carrefouru zažily rekordní návštěvnost po oba dny uplynulého víkendu.

Konkurenční řetězec Tesco si taky nemohl na návštěvnost stěžovat. I když mluvčí firmy Martina Čermáková ještě neměla k dispozici čísla za bronzovou neděli, tvrdí, že už pátek byl vysoký.

"Měli jsme velký nárůst tržeb už kvůli Mikuláši, který vyšel na pátek, a tak se dá mluvit o prodlouženém bronzovém víkendu," tvrdí Čermáková. Loni nebyl efekt tak výrazný, protože Mikuláš vyšel na čtvrtek, dodává.

V Rakousku psychologický teror, v Česku zatím klid
A i když koledy se ozývaly neustále ze všech uliček, prodavači působili klidným dojmem, a dokonce se občas i usmáli. Ani fronty u pokladen nedosahovaly zásadních rozměrů.

V populárním obchodě s oblečením H & M byly dokonce kratší fronty než v polovině listopadu. A naopak asi největší fronty v celém Novém Smíchově byly u čistírny oděvů (i když to mohlo souviset se speciální nabídkou čokolád v přízemí).
To v Rakousku taková pohoda nepanovala.

Jak uvedla britská agentura BBC, rakouští prodavači si stěžují, že neustálým poslechem vánočních koled, a nejvíc Tiché noci, zažívají psychologický teror.

"Když přicházejí Vánoce, tak přibývá prodavačů, které irituje už sama myšlenka na ně," tvrdí mluvčí rakouských odborových svazů Gottfried Reiser. "Vím o případech, kdy se lidé stávají agresivnějšími."

Nákupní hlad Čechů roste
Jak se shodují sociologové i ekonomové, svět pomalu, ale jistě opouští koncept, že šetřit je dobré. Jak uvedl Paul Webley, profesor ekonomické psychologie na univerzitě v Exeteru, pro britský list Independent on Sunday, teď je módní utrácet.

"Došlo k zásadnímu posunu od šetřivé kultury ke kultuře, kde se to považuje za podivínství. Tento proces trvá již více než sto let, ale dostupnost úvěrů to zrychlila," říká Webley.

"Požitkářství je nyní přijatelná finanční strategie." A co trvá v Anglii století, to se snaží Česko dohnat už druhou dekádu. "Ta dynamika nakupování na dluh je opravdu vysoká," tvrdí Petr Zahradník, ekonom v České spořitelně.

I sociologové potvrzují, že kdysi šetřiví Češi se mění. A je to proto, že dříve úvěry nebyly dostupné. Chuť utrácet platí obzvlášť pro mladší generaci.

Mladí a utráciví
V zaplněné kavárně Emporio v prvním patře nákupního centra se mísil cigaretový dým s vůněmi parfémů. Atraktivní černovláska s pečlivě upraveným make-upem právě vešla do kavárny spolu se svým přítelem, oblečeným podle poslední módy, na café latté. Češi, a obzvlášť mladší generace podnikatelů, berou nakupování opravdu vážně.

"Údaje naznačují, že šetrnost není mládeži vlastní a že oproti všem proklamacím různých ekologických hnutí se většinově prosazují ty "nízké" spotřebitelské orientace, tedy rozhazovačnost," uvádí se v knize Evropa na prahu sjednocení, která srovnává životní úroveň a styl v EU i v kandidátských zemích.

Mládež v postkomunistických zemích dokonce méně zajímají slevy než v západní Evropě. A čím vyšší je vzdělání, tím se utrácí více.

"Souvislost zde bude nejen s příjmem, ale i se způsobem života a časovými možnostmi. "To trvá několik let, ale je pravda, že na Vánoce to platí o to víc," dodává sociolog Milan Tuček, jeden ze spoluautorů knihy.