Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brouk za sebou zavřel poslední dveře

  17:01aktualizováno  17:01
Poslední vozidlo věrné překladu názvu značky Volkswagen, tedy lidový vůz, se stalo historií. V Mexiku odpoledne skončila výroba VW Beetle (Brouk), který byl v poválečných letech dostupný mnoha lidem po celém světě. Jeho výroba se postupem času stáhla jen do Mexika, které mu teď dalo vale.

Lidové vozítko si vyžádal už ve 30. letech Adolf Hitler, toužící po levném a nenáročném vozidle pro nejširší masy v ceně kolem tisícovky říšských marek.

Brouk z dílny famózního konstruktéra Ferdinanda Porsche nakonec vyrazil na silnice až po válce a v tehdy chudém Německu slavil velký úspěch.

Jeho výroba se rozšířila i do dalších zemí, například Belgie, Jihoafrické republiky, Brazílie, Austrálie nebo na Nový Zéland.

V 60. letech, v období éry hippies, se stal doslova kultovním vozem. Jeho sláva se rozšířila po celé Evropě a také v Americe. O broukovi se točily i filmy - auto se stalo hlavním hrdinou kresleného filmu společnosti Disney.

Pokrok se však nezastavil ani v automobilovém průmyslu. Na začátku 70. let přišel Volkswagen s modernější verzí svého lidového vozu, jíž se stal model Golf. Německá automobilka zrušila výrobu brouka na německé půdě a v roce 1978 i v celé Evropě.

O rok později skončila i výroba v JAR, brazilská továrna se uzavřela v roce 1986.

Mexičanům byl brouk dobrý
Úspěšný vůz však vyráběla dál, tentokrát v Mexiku. A právě střední Amerika stála za zmrtvýchvstáním kdysi oblíbeného modelu. Laciný brouk si opět získal velkou oblibu a v Mexiku se stal rodinným vozem, s nímž jezdila dokonce policie a taxikáři.

Ostatně v Mexiku dodnes brázdí silnice na 80 tisíc broučích taxíků, které však představují už jen odlesk někdejší slávy.

Broukův odkaz udrží fankluby

Ačkoli VW Brouk končí, jeho fanoušků naopak přibývá, a tak je pravděpodobné, že se tento vůz dočká důstojného veteránského důchodu.

Po celém světě i v Česku existují desítky fanklubů. Jedním z nich je i Volkswagen Brouk klub Jeseník. "Vsadím se o cokoli, že brouk bude jezdit po silnicích pořád," říká zakládající člen Stanislav Žídek.
Za svoji výjimečnost vděčí brouk podle Žídka vůz především vzhledu, jednoduchosti, a spolehlivosti.

"Vozidlo je samo o sobě tvarově krásné a přidejte k tomu ještě to, že můžete oddělit karoserii od podvozku, podle svých představ ji upravit a zase
přišroubovat nazpět. A máte auto, které je stejné jako jiní brouci, ale přesto jiné - vaše," říká.

"Je to auto s krásnýma očima na usměvavé tváři," popisuje vůz Pavel Rak z pražského VW Brouk klubu. Vůz má však i své slabiny. Nedostatkem je podle Žídka slabé topení, málo místa pro zavazadla a cestující na zadních
sedadlech. "No a taky spotřeba benzinu," doplnil Žídek, který "broukama" žije prý téměř dvacet let a denně jím jezdí.

Broukem jezdí samozřejmě i Pavel Rak. "V současné době vlastním VW 1200 z roku 1969 v originálním stavu, dovezený v tomtéž roce jako součást hromadného dovozu do Ostravsko - Karvinských dolů pro zasloužilé horníky," řekl. Sympatizanti brouka mají své působiště vedle Jeseníku a Prahy také v Blansku, odkud organizují srazy vozidel.

"Po lidské stránce je největší výhodou soudržnost majitelů. Kdykoli se na ulici potkají dva brouci, jistě se pozdraví," doplnil Rak. 

Údaje ministerstva vnitra podle Raka evidují 3324 vozů značky Volkswagen do roku výroby 1974. Podle něj je možné předpokládat, že absolutní většina z nich jsou brouci. Jezdit v České republice
však mohou také brouci novější.

čtk

Pro USA Brouk moc čoudil
Objevily se i pokusy začít dovážet brouky do USA. Zkomplikovaly to však zákony o ochraně životního prostředí.

Přesto donedávna i ve Spojených státech existovalo několik firem, které vyráběly a prodávaly brouky sestavené z mexických součástek. Výhodou bylo, že tato auta bylo možné v reklamě označovat jako nová, ale registrovat jako ojetá.

Nezbytné úpravy, týkající se klimatizace, motoru, brzd a bezpečnostních prvků, se však ukázaly příliš drahé, a tak prodej brouků v USA nedosáhl dřívějších rozměrů.

Na přetrvávající zájem o zakulacená vozidla se značkou Beetle se pokusil Volkswagen zareagovat před pěti lety, kdy začal vyrábět "nového" brouka. To je však již docela jiné auto. Za cenu přes 20 tisíc dolarů určitě nejde o lidové vozítko.

Multimilionář brouk
Starých klasických brouků se během jejich více než šedesátileté historie prodalo ve světě přes 21 milionů. V posledních letech však začal jejich prodej klesat. Továrna v mexickém Pueblu loni vyrobila již jen necelých 30 tisíc kusů.

V dobách největší slávy to bylo i přes milion vozů ročně. Proto se Volkswagen rozhodl výrobu brouků definitivně ukončit.

Dnes sjede z linky poslední vůz z takzvané konečné retro série, v jejímž rámci bylo vyrobeno tři tisíce brouků v béžové a bleděmodré barvě.

Každé auto bude stát kolem osmi tisíc dolarů a jeho výbava zahrnuje i přehrávač CD. Ten úplně poslední starý brouk je symbolicky určen pro německý trh.

V Německu se ještě prohání na silnicích na 85 tisíc neoblomných broukařů. Vozy dováží firma Omnicar a její majitel Nicolas Rosenow tvrdí, že většina jeho zákazníků by nikdy nesedla do jiného auta.

Zájem o poslední kusy z limitované série v ceně 13 030 eur za jeden v Německu reprezentuje zhruba šest set objednávek, firma ale bude schopná dodat necelých sto vozů.

Podle informací Volkswagenu se celkem od října 1946 vyrobilo 21 529 464 brouků.

Volkswagen New Beetle

Z roku 1964 pochází model zvaný "preclíkový" podle charakteristického zadního okna.

Modely populárního brouka od roku 1938 až do 1975.

Pásová produkce brouků v Puebla (Mexiko).

1938: první brouci z předvýroby série 38.

Poslední kusy z limitované závěrečné série brouků pózují pod sopkou Popocatepetl.

Montáž jednoho z posledních VW Brouk v továrně Puebla, Mexiko. (30. července 2003)

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.