"Mohu potvrdit to, že Evropská komise na základě nesrovnalostí zjištěných v Operačním programu Doprava a Životní prostředí požádala, aby byly platby (o které ČR požádá Komisi) sníženy o deset procent v případě dopravy a o pět procent v případě životního prostředí," řekl iDNES.cz Martin Stašek, mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.
Navrhované rozhodnutí, které bylo podle diplomatických zdrojů s českou stranou předjednáno, bude mít zřejmě přímé dopady na deficit letošního státního rozpočtu. Znamená totiž, že z Unie do Česka nepřitečou peníze, které už byly z rozpočtu žadatelům o konkrétní projekty vyplaceny.
Celková částka, o kterou budou dotace sníženy, by podle Staška neměla přesáhnout 500 milionů eur. "Přesná výše korekce v peněžních částkách ještě není definitivně stanovena. S velkou pravděpodobností bude nižší než uváděných 12,5 miliardy korun za oba operační programy," potvrzuje mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Resort dopravy přijde letos podle ministerstva o zhruba 9,5 miliard korun. "Povětšinou se jedná o projekty tendrované na začátku programového období před rokem 2010, tedy za minulých vedení ministerstva, a zčásti se rovněž jedná o postupy, které byly v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a v minulosti nebyly ze strany Evropské komise označovány jako problematické," reagoval ministr dopravy Pavel Dobeš.
Životní prostředí přijde patrně o zbývající tři miliardy, což úřad považuje v rámci možností za "úspěch". "Svým aktivním přístupem jsme ve spolupráci s rezorty místního rozvoje a financí původní výše korekce, kterou byla na úrovni 13,3 procenta, snížilo na současných pět procent. Považujeme tento výsledek za úspěch našeho vyjednávání, kdy výše korekce byla snížena o více než osm procent," uvedl mluvčí rezortu Matyáš Vitík.
Česko ještě může "ztracené" peníze využít
Návrh Bruselu neznamená, že Česko o tyto prostředky definitivně přijde. "Celková alokace prostředků určených pro ČR se nemění. Česko má možnost peníze využít na jiné programy, ale ne na ty, co jsou v běhu," vysvětlil Stašek.
Nové programy i čerpání peněz však musí česká strana být schopna vypsat a získat maximálně do konce roku 2015, tedy dva roky po skončení současného programovacího období.
V dopravě by se podle Dobeše mohly peníze využít například na modernizaci úseků dálnice D1, na obnovu úseku Přerov - Lipník nad Bečvou a na rekonstrukci železniční stanice Olomouc.
Životní prostředí konkrétní plány na nové využití evropských peněz nemá, ale bude se snažit o to, aby skončily na projektech zlepšujících kvalitu prostředí, ve kterém lidé žijí.
Schwarzenberg se bál většího trestu
"Po pravdě řečeno jsem se obával větších ztrát," řekl k tomu v úterý šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg během schůzky s kolegy v Lucemburku. Původně se totiž hovořilo o částce až 25 miliard Kč (více zde). "Že o něco přijdeme po tom, co se u nás dělo, to bylo jasné," dodal.
Další "korekce" ze strany Bruselu by mohly přijít ještě v příštích měsících. V listopadu a prosinci by komise měla rozhodnout o penězích z dalších problémových programů, a to konkrétně Severozápad a Střední Čechy.
Brusel připomněl, že nedostatky experti zaznamenali v celkovém managementu a kontrolních systémech u Evropského fondu regionálního rozvoje i u Fondu soudržnosti, z nichž do členských zemí proudí miliardy eur na nejrůznější projekty. Brusel kvůli tomu v březnu zablokoval proplácení peněz a požadoval změny systému. V létě se situaci českým úřadům podařilo zčásti napravit a u některých programů bylo proplácení peněz obnoveno, nikoli však u všech.
Jestliže Komise peníze Česku skutečně nezaplatí, prohloubí se tím schodek veřejných rozpočtů. Peníze totiž příjemci dotací dostávají z národních zdrojů, Brusel je státu proplácí až zpětně. Když však evropští úředníci narazí na chyby, můžou proplácení zastavit.