Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brusel znovu zažaluje Německo za ochranu Volkswagenu

  12:42aktualizováno  15:16
K Evropskému soudnímu dvoru míří po letech další žaloba Bruselu na Německo kvůli ochraně největší evropské automobilky. Zemi hrozí pokuta za porušení smlouvy o Evropské unii. Jádrem sporu je zákon, který fakticky brání převzetí automobilky bez souhlasu Spolkové země Dolní Sasko.

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Evropská komise sporný zákon napadala už v roce 2008 a později se nespokojila ani s jeho novelizací.

Zákon dříve komplikoval například snahu Porsche (největšího akcionáře) o převzetí Volkswagenu, ze které výrobci luxusních sportovních aut zbyl dluh přes 6 miliard eur.

Zákon říká, že ke klíčovým rozhodnutím ve Volkswagenu je zapotřebí 80 procent hlasů akcionářů. Více než pětinu přitom má ve Volkswagenu Spolková země Dolní Sasko, která tak může důležitá rozhodnutí včetně snahy o ovládnutí firmy vetovat.

Komise oznámila, že hodlá u Evropského soudního dvora obvinit Německo z porušení smlouvy o Evropské unii a požadovat vyměření pokuty ve výši minimálně 46,5 milionu eur (1,2 miliardy Kč).

"Protože Německo neuskutečnilo všechna nezbytná opatření, aby vyhovělo soudnímu rozsudku, rozhodla se nyní komise znovu poslat tento případ před soud," píše se v dnešním prohlášení.

Tahanice se Suzuki

Nezávisle na Bruselu čekají Volkswagen ještě další tahanice u soudu. Suzuki, která minulý týden ohlásila konec svého partnerství s Volkswagenem, žádá v mezinárodní arbitráži zpět zhruba 20procentní podíl, který má VW v Suzuki. Volkswagen ale prodej těchto akcií odmítá.

Firmy uzavřely v roce 2009 partnerskou dohodu o spolupráci při vývoji, výrobě i prodeji s důrazem na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Od uzavření dohody však firmy neuskutečnily žádný společný projekt a jejich vztahy postupně ochladly. V rámci dohody Suzuki vlastní ve Volkswagenu podíl 1,5 procenta a 19,9 procenta v Suzuki má VW.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Díky vysoké teplotě se na povrchu sochorů tvoří oxidy železa.
EU uvalila clo téměř 30 procent na dovoz nerezové oceli z Číny

Evropská unie uvalila předběžná dovozní cla ve výši až 28,5 procenta na dovoz některých výrobků z nerezové oceli z Číny. Evropská komise záležitost vyšetřovala...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron před Elysejským palácem v Paříži (6....
Macron privatizuje státní firmy, chce miliardy na inovace

Francie plánuje odprodat svůj podíl v některých firmách, jako je národní loterijní společnost, hlavní pařížský provozovatel letišť a další státní podniky,...  celý článek

Stovky migrantů vnikly na území španělské enklávy Ceuta na severu Afriky...
KOMENTÁŘ: Euro a levné peníze zhoršily migrační krizi

Kvalita státní správy v zemích jižní Evropy se od druhé poloviny 90. let povážlivě zhoršila. Viníkem je jednotná evropská měna. A negativně se to podepisuje i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.