Budvar: tučné zisky, žádné dluhy

  • 12
Lidé z Budějovického Budvaru tvrdí, že obchodního úspěchu dosáhli díky zachování tradičních postupů při výrobě piva. Pivovar například stále používá při vaření přírodní chmel. Nejen varna skrývá pod pokličkou překvapení, zvláštní je také pohled do účetních knih třetího největšího domácího pivovaru.

Budvar trvale vykazuje ohromné zisky v řádech stovek milionů korun. A třebaže každoročně investuje do svého rozvoje sumu okolo dvou set milionů, nemá ani korunu dluhů. Mimořádně ziskový podnik si nemusí půjčovat peníze v bankách, všechny záměry si platí ze svého.

Proto po loňském poklesu zisku způsobeném záplavami a silnou korunou si finanční ředitel Petr Jánský mohl dovolit podotknout: "Stále zůstáváme ekonomicky a kapitálově silní, nemusíme omezovat investice ani marketingové výdaje."

Pivovar zaměstnávající 600 lidí stále zůstává národním podnikem. Ziskový podnik již několik let spravují manažeři v čele s ředitelem Jiřím Bočkem. Zatímco ještě před deseti lety Budvar uvařil 640 tisíc hektolitrů piva, loni už to bylo dvakrát tolik. Tržby za tu dobu vzrostly z jedné miliardy na 2,3 miliardy.

Hlavním zdrojem tučných příjmů je zahraničí, kam putuje skoro polovina produkce. V cizině je ležák Budweiser Bier považován za exkluzivní pivo a zákazníci jsou ochotni si za něj připlatit.

Budvar je po skupině Plzeňského Prazdroje druhým největším tuzemským exportérem piva. Klíčovými zahraničními trhy jsou Německo a Velká Británie. Pod náhradním názvem "Czechvar" vyváží i do Spojených států, kde pod značkou Budweiser prodává pivo hlavní soupeř o světové trhy americký kolos Anheuser-Busch.

S ním vede Budvar soudní spory o značku Budweiser v desítkách zemí po celém světě, které přitahují obrovskou pozornost. Budvar si označení piva nárokuje coby zeměpisné označení místa původu, zatímco Američané tvrdí, že název byl jejich nápad, na který sami přišli a po světě proslavili.