Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trafika pro exministra Žáka. Bývalý šéf dopravy radí České poště

  7:00aktualizováno  7:00
Exministr dopravy a neúspěšný kandidát na poslance za zemanovce Zdeněk Žák radí České poště. Za kolik a proč, to státní firma tají. Jeho angažmá je záhadou, přestože přibírá další úkoly. Žák jako ministr v Rusnokově vládě proslul mimo jiné rozsáhlými čistkami ve vedení státních firem.

Zdeněk Žák | foto:  František Vlček, MAFRA

Česká pošta si už v roce 2014 najala Žáka, aby jí radil. Práce na jediném projektu se však nakonec protáhla na více než rok. Náplň Žákovy činnosti se přitom rozšiřuje, zatímco konkrétní výsledky a přínosy jeho mise státní Česká pošta neuvedla.

Ještě loni znělo zadání pro Žákovo angažmá jasně - rady souvisící s logistikou. Od července loňského roku měl pracovat na jednom ze strategických projektů, jehož náplň však státní firma tajila. A pokračuje v tom doposud, takže se daňoví poplatníci ani klienti pošty nedozvědí, jaký zásadní projekt to byl. Žák pracoval na dohodu o provedení práce.

Teď se jeho záběr ještě rozšířil. „Kromě poradenství v logistice se pan Žák zaměřuje zejména na telematiku a oblast ICT, především pro Českou poštu, odštěpný závod ICT služby,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Pošta přitom nedokáže odpovědět na dotazy, proč si vybrala právě Žáka, kterému chybějí zkušenosti z byznysu a většinu své profesní dráhy strávil v různých státních organizacích, například v Drážní inspekci nebo v Českých drahách.

Záhadný Žák

Tajemný ke svému působišti ve státní firmě je i sám Žák. Celý týden nezvedal telefony ani nereagoval na textové zprávy.

Zdeněk Žák (47)

Pochází z Valašského Meziříčí. V roce 1996 absolvoval na brněnském VUT bakalářský program Fakulty elektrotechniky a informatiky. Od té doby se pohybuje ve státních službách.

V roce 2000 se stal poradcem tehdejšího premiéra Miloše Zemana pro oblast dopravy, infrastruktury a IT.

Mezi lety 2003 a 2006 šéfoval Drážní inspekci, důvodem jeho odvolání z funkce byl mimo jiné fakt, že inspekce nevyšetřila ani jednu nehodu. Pak připravoval pro české předsednictví EU agendu dopravy.

Od ledna roku 2009 dělal náměstka ministra dopravy Petra Bendla, v dubnu však ve funkci skončil a odešel do soukromého sektoru.

Do politiky se vrátil coby ministr dopravy v Rusnokově vládě. V předčasných volbách kandidoval do Sněmovny, ale neuspěl.

Česká pošta nechce ani sdělit, kolik si u ní Žák vydělal. „Odměna pana Žáka je věcí smluvního vztahu mezi ním a Českou poštou, proto ji nemůžeme zveřejnit. Vzhledem k tomu, že spolupráce probíhá na externí bázi, nevyužívá pan Žák ani služební auto, telefon či kancelář,“ dodal Vitík.

Žákova poštovní kariéra zřejmě spěje ke svému konci. Podle Vitíka by měly být ICT služby do konce roku odštěpeny od pošty, a proto nebude smlouva platná do konce roku obnovena. Otázkou však zůstává, zda pak nebude radit odštěpené firmě.

Žák řídil resort dopravy v úřednické vládě Jiřího Rusnoka v roce 2013. Ve funkci stihl vyhodit například šéfy Českých drah nebo Ředitelství silnic a dálnic. Podobně chtěl sesadit i Jana Klase z čela Řízení letového provozu. Žák tehdy poslal do ŘLP kontrolu, ta však nic nenašla, a tak neměl pro Klasovo odvolání důvod. Tažení proti šéfovi řízení uťalo jmenování Sobotkovy vlády.

Žák s oblibou do uvolněných funkcí dosazoval své kamarády, jeho aktivity v této souvislosti neunikly zájmu Bezpečnostní informační služby. „Skupina lobbistů se pokoušela iniciovat odvolání generálního ředitele. Skupina usilovala o obsazení významných pozic předem vytipovanými lidmi a o získání vlivu na hospodaření podniku. Lobbisté přes prostředníky z okolí vysoce postavených ústavních činitelů a z podnikatelského prostředí zařizovali schůzky svého adepta na generálního ředitele se členy vlády,“ uvedla BIS.

V parlamentních volbách kandidoval v Praze za SPOZ, kde zcela propadl a do Sněmovny se nedostal.

Létající exministr

Po svém odchodu z ministerstva se zapsal do dějin úřadu i celé vlády ještě jinak - najel bezkonkurenčně nejvíce kilometrů s autem a řidičem, na které mají ministři nárok ještě tři měsíce po skončení ve funkci. Za tu dobu najelo jeho služební auto 25 tisíc kilometrů, ministerstvo muselo řidiče kvůli vysoké náročnosti střídat. Celkový účet za Žákovu spanilou jízdu po Česku a částečně i do zahraničí dosáhl 125 tisíc korun jen za pohonné hmoty (více čtěte zde).

„Využil jsem období tří měsíců po ukončení mandátu k velice intenzivní komunikaci s odborníky, na které jsem neměl čas,“ řekl tehdy Žák. K podobné kategorii zážitků s exministrem patří i jeho loňská účast na cestě na oslavy 25. výročí pádu komunismu ve Velké Británii. K vládní delegaci se připojil, ačkoliv ho nikdo nezval.

Žák dnes působí jako poradce Miloše Zemana, podle kanceláře prezidenta jde však o neplacenou funkci. Nicméně mu otevírá dveře na řadu akcí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.