Uvedla to podle agentury Reuters právnická kancelář, která žalující zastupuje. Mluvčí automobilky řekl, že se k věci nemůže vyjádřit, neboť žalobu neobdržel. Investoři podali žalobu k soudu v Braunschweigu. Skupina zahrnuje německé pojišťovny či americký penzijní fond Calpers. Dohromady čítá 278 investorů z celého světa.
„Vzhledem ke skutečnosti, že Volkswagen podle našich informací a zkušeností vytrvale odmítá veškerá jednání o urovnání a také se dosud odmítá vzdát práva namítnout promlčení, bylo nutné podat tuto první mnohamiliardovou žalobu,“ uvedl podle Reuters v prohlášení právník Andreas Tilp.
Institut takzvané hromadné žaloby, kterou zná například americký právní řád, v Německu není. Právnická kancelář TISAB tudíž rovněž podala návrh na provedení takzvaného vzorového řízení. Při něm lze využít soudního verdiktu ve prospěch individuálního investora jako vzor, jak stanovit náhradu škody i pro ostatní, kteří byli danou věcí zasaženi stejnou měrou, napsal Reuters.
Aféra dieselgateMOTOR: Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu EKONOMIKA: Možná větší dopad než řecká krize VEDENÍ: Šéf VV Winterkorn odstoupil MĚŘENÍ: VW věděl o problémech TDI rok KOMENTÁŘ: Přišel čas ždímání VW |
Na firmu podal žalobu minulý týden ve státě Michigan i její bývalý americký zaměstnanec Daniel Donovan kterého automobilka propustila poté, co se údajně odmítl účastnit na ničení důkazů o manipulacích s emisními testy. Podle žaloby Volkswagen ničil dokumenty spojené s obcházením emisních norem a mařil výkon spravedlnosti krátce poté, co firmu loni v září úřady obvinily.
Žaloba uvádí, že ničení důkazů trvalo tři dny od 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen v dalších dnech přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, z toho v USA jich bylo téměř 600 tisíc.
Donovan pracoval v právním oddělení americké pobočky Volkswagenu, které mělo na starosti správu elektronických informací v případech žalob na zodpovědnosti za škody a zranění. Donovan tvrdí, že firemní oddělení informačních technologií mazalo informace související s případem emisí navzdory zákazu ministerstva spravedlnosti USA až do 21. září a že se se svým podezřením svěřil nadřízenému. Propuštěn byl v prosinci a podle žaloby to bylo kvůli obavám firmy, že by o jejích nezákonných krocích informoval EPA, FBI nebo federální prokuraturu.
Volkswagen v pondělí uvedl, že Donovanův odchod z firmy s případem obcházení emisních testů nesouvisel. „Jsme přesvědčeni, že jeho tvrzení o neoprávněném ukončení pracovního poměru je nepodložené,“ uvedl Volkswagen podle agentury AP.
Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu a shromažďuje doklady pro žalobu v trestní věci. Volkswagen v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká.