"Vždycky jsme si z toho dělali s dědou trochu legraci, až se stala skutečností," vzpomíná na první pohled plachá blondýnka, která teď ve svých třiadvaceti letech šéfuje patnácti lidem a sedá ke stolu i s byznysmeny formátu Jiřího Šmejce (dříve PPF). Karolíně Milerové se za jediný rok změnil život naruby. "Hodně jsem spadla na zem," přiznává.
Otevřenost v byznysu škodí, říká mladá šéfka
Uvědomila si, že otevřenost je v byznysu spíše na škodu. Někteří přátelé jí přestali rozumět a ona jim. Co se dá dělat, člověk se musí změnit, uvažuje se samozřejmostí žena, v jejímž tenkém hlase rezonují velké plány. V denním maratonu schůzek prokládaných poradami o rozvoji značky Krtek se zhmotňují plány na dobývání Ameriky, budování krtkových restaurací, kamenných obchodů a převádění pohádkového krtka do světa moderních technologií... Kvůli obchodu létá do Číny, po Evropě a hlavně do USA.
Výtvarník si za svého života velmi přál se svou animovanou postavičkou "zrýt" americkou půdu, nikdy se mu to však nepodařilo. Svůj první krok na pevninu za Atlantikem otiskne Krtek příští rok, tvrdí Milerová. "V USA příští rok vyjde kniha. Ještě nevíme, co přesně to bude, teprve se o tom bavíme s nakladatelstvími." Podle ní je v Americe o krtka velký zájem ze strany veřejnosti i nakladatelství.
Firma Little Mole se k velkému vstupu na jeden z nejdůležitějších trhů připravuje půl roku, možná rok. "Budujeme tam tým lidí, kteří by se podíleli na propagaci a strategii, jak uchopit trh, protože je obrovský a vstupujete tam jen jednou," dodává šéfka společnosti Little Mole.
Krtkova restaurace - jekot i klid
V kancelářích společnosti na Staroměstském náměstí zároveň vzniká projekt na otevření kamenných obchodů Krtek Store a rodinných restaurací na bázi franšízových licencí. První restaurace by se měla otevřít příští rok v Praze, v současnosti firma jedná se zájemci z ČR i zahraničí. Jak bude vypadat? Rodiče by si v ní měli odpočinout a najíst se, zatímco děti by si hrály pod dozorem personálu. "Rodiče by měli svoji separátní sekci, kde by byl klid, a děti svou sekci, kde by byl hluk, hračky, jekot, filmy a nějaké zdravé fastfoodové jídlo," přiblížila Milerová. Rozjezd restaurací vyjde odhadem na jeden milion korun.
Vedle toho firma vyjednává o dalším pokračování animovaného příběhu o Krtečkovi. Umělec ztvárnil zhruba padesát dílů. "S Českou televizí se dohadujeme o natáčení nových dílů o Krtkovi. Chce to po nás i spousta zahraničních firem," říká vnučka výtvarníka. Na nových dílech by pracoval tým několika lidí. Milerová přitom paradoxně u své práce trvá na tom, aby se neměnil obsah, ale jen forma. Třeba při převodu Krtečka do prostředí moderních technologií. "Teď děláme knihu na iPad a musí být úplně stejná jako předloha. Grafici mě za to proklínají," směje se.
Jakou hodnotu má značka Krtek? "To se nedá říct." Podle odhadu Hospodářských novin se v byznysu kolem nejlukrativnější tuzemské pohádkové postavičky točí desítky milionů korun. Sám výtvarník například za deset let od roku 2002 inkasoval asi desetinu z 1,9 milionu korun utržených jen z prodeje videokazet a DVD a další statisíce korun měl z licenčních poplatků. Hodnota krtečkovského byznysu má ale potenciál růst. Milerová tvrdí, že přišli k produktu, který byl z obchodního i marketingového hlediska dvacet let zanedbávaný.
Nevyřešené dědictví
Dědické řízení po loňské smrti výtvarníka stále běží a není jasné, jakým podílem se rozdělí autorská práva, a tedy i zisky z prodeje uměleckých děl, hraček nebo suvenýrů. Karolína Milerová ještě za života Zdeňka Milera uzavřela rodinnou dohodu, která jí umožňuje obchodovat s licenčními právy na postavičky Krtka a jeho přátel.