Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Byznys se slevami v dopravě: nejvíce od státu získala Student Agency

  • 119
Na kompenzacích za státem nařízené slevy získala z ministerstva dopravy loni nejvíce společnost Student Agency společně se sesterskou společností RegioJet. Ukazuje to přehled poskytnutých příspěvků za loňský rok, který získala MF DNES z ministerstva dopravy. S výjimkou slev pro postižené už stát nechce dál dopravcům peníze doplácet.

Z balíku 236 milionů korun získaly "žluté firmy" loni v součtu přes 72 milionů korun. Z toho necelých 40 milionů putovalo Student Agency na jejich autobusy, zbytek na vlaky RegioJetu. Přes 60 milionů loni stát vyplatil na kompenzacích Českým drahám, především za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Jde o přehled za slevy ve spojích, které nijak nedotuje stát ani kraje. Podstatně větší objem kompenzací je u dotovaných spojů, ty jsou ale zahrnuty v celkové platbě za objednané vlaky. RegioJet například u Českých drah odhaduje objem kompenzací na více než 600 milionů.

Stát dosud dorovnává dopravcům peníze za to, že jim nařizuje vybraným skupinám cestujících poskytovat slevy. Kvůli čím dál rostoucímu objemu těchto kompenzací i jejich částečnému zneužívání se však rozhodl od 1. července slevy zrušit.

Srovnání

Podívejte se, kolik jaký dopravce čerpá v rámci kompenzací na slevu za studenty. - SROVNÁNÍ

Zveřejněná čísla současně ukazují alespoň částečně rozložení sil mezi dopravci z Prahy do Ostravy, nejsou ovšem úplně přesná. U Českých drah probíhá výplata kompenzace částečně odhadem, protože dráhy nejsou schopné doložit, zda například student z Prahy do Olomouce jede dotovaným, nebo nedotovaným spojem, a výplata probíhá podle odhadu z několika sčítání cestujících. Leo Express loni začal jezdit až v závěru roku, proto nejsou čísla o jeho kompenzacích zcela vypovídající.

Třetím největším příjemcem je Icom Transport a jím ovládané firmy, následovaný Veolií Transport a Busline.

Plán na konec slev přinesl velkou kritiku, většina dopravců však tvrdí, že i po skončení dotací nabídne studentům jízdenky levněji (čtěte zde). Nejde přitom jen o studenty, ale například i o bezplatnou přepravu dětí do šesti let nebo dětí mezi 6 a 15 roky jezdících se slevou padesát procent.