Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku se rozjíždí byznys zaměřený na gaye, učí se i tuzemské firmy

  2:59
Růžový dolar, růžová libra, příručky o tom, jak přilákat růžové peníze. Na západ od Česka se firmy systematicky snaží oslovit klienty z gay a lesbické komunity, protože tam cítí peníze. V Česku to jde pomaleji, ale i tuzemské firmy v turistickém ruchu a nadnárodní značky začínají cítit zajímavou příležitost.

Gayové a lesby představují pro firmy zajímavou obchodní příležitost (iustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Cestovní kancelář Eso Travel už čtvrtým rokem nabízí pod značkou PinkGo zájezdy pro gaye a lesby. "Naše klientela je nadprůměrně internetově sběhlá proti běžné populaci, takže jim musíme nabídnout něco velmi zajímavého, co sami nejsou schopni si najít," vysvětluje marketingový ředitel cestovky Hynek Špinar. Firma má vytipované gayům přátelské hotely a dokáže klientům poradit, jak se chovat na veřejnosti v jiné kultuře.

Oblíbené je například španělské letovisko Sitges, Kanárské ostrovy, řecký ostrov Mykonos nebo izraelský Tel Aviv. Ročně cestovka odveze 150 klientů.

Zaměřit se pouze na gay klientelu je v Česku obtížné; je to jen část potenciálních zákazníků. "Mám kavárnu, kam lidé z gay komunity chodí, ale necílím vyloženě na tuto klientelu," popisuje Richard Hrádek, majitel Café Café baru v centru Prahy. Svůj podnik označuje za gay friendly, tedy přátelský.

Gay marketing začíná být v Česku aktuální

To, jak přistupují firmy v Česku k homosexuálním zákazníkům, se dá vyčíst z reklamy v gay magazínech. Třeba dvouměsíčník Lui, který se proslavil rozhovorem s Mirkem Topolánkem, žije z inzerce. Inzerují v něm módní či automobilové značky i letecké společnosti.

Jak se mění trendy v reklamě Čtěte ve středu, 14. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V Česku začíná být gay marketing aktuální téma. Donedávna se firmy obávaly, že touhle profilací by mohly přijít o heterosexuální část klientely, ale tak to není," vysvětluje Jakub Starý, šéfredaktor Lui.

Firmy podle Starého mají na výběr z různě opatrných strategií při oslovování homosexuálních zákazníků. Někdy značky prostě jen inzerují své standardní reklamy v magazínech pro gaye a lesby. "Dlouhodobě náš časopis spolupracuje s Metropolí Zličín, která nabízí módní značky, a móda gaye zajímá," vysvětluje Starý.

Méně často firmy do svých reklam v masových médiích přidají kódovanou zprávu, barvy duhy. Jen některé značky si troufnou široké veřejnosti prezentovat reklamu se dvěma partnery stejného pohlaví, kde dva muži nebo dvě ženy vystupují jako partneři, navíc si to mohou dovolit jen v některých zemích. V Česku měly tiskové reklamy se dvěma muži například Hornbach nebo Komerční banka.

Gayové neumějí jen utrácet, ale i dobře prodávat

Téma lákání růžových peněz se aktuálně řeší například ve Švédsku. Tam se rozhodli napsat příručku pro firmy, jak správně zacílit na gay a lesbickou komunitu. Její kupní sílu tam odhadují na 15 miliard dolarů (300 miliard Kč). Z 1 146 firem, které se účastnily průzkumu Švédské federace majitelů firem, jen devět uvedlo, že se zaměřují v marketingu na homosexuální komunitu. Příručka má obsahovat tipy, jak mají firmy vytvářet genderově neutrální pracoviště a inzerci. "Může to být prosté, například zeptat se někoho na jeho partnera, a nikoliv přímo na manželku," říká Elisabeth Thand Ringqvistová.

Představa, že homosexuálové a lesby coby potenciální zákazníci utratí více, ale není univerzální. "Ze zkušenosti bych řekl, že ve vztahu gayů k penězům je to stejné jako v obecné populaci. Od těch, kteří zoufale vyhlížejí výplatu, až po multimilionáře. Od těch, kteří neudrží korunu, po vynikající obchodníky na kapitálových trzích," popisuje Petr Stuchlík, ředitel finančně poradenského Fincentra.

Gayové však umějí nejen utrácet, ale i dobře prodávat. "Prodej luxusního zboží je prodej emocí, a pokud chcete mít v luxusním butiku mužský personál, tak homosexuální muž umí projevit emoce spíš než heterosexuál," myslí si Vladan Hájek, který se dlouhodobě věnuje byznysu s luxusními doplňky. Podle něj, když přijde nakupovat heterosexuální pár, muž na gay prodavače nemusí žárlit a žena má zase v prodavači spojence, který jí pomůže přimět muže k rozhodnutí o koupi.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...