Stát poprvé začíná mluvit o podpoře netradičního způsobu dopravy: sdílení aut neboli car-sharingu.
Systém je jednoduchý - o náklady na zakoupení, pojištění a opravy jednoho auta se dělí více lidí, kteří pak vůz používají. V Německu už je do car-sharingu zapojeno půl milionu lidí. V Česku zatím běží funkční model pro zhruba sedmdesát řidičů v Brně.
Ministerstvo dopravy v návrhu dopravní politiky do roku 2020 poprvé o
car-sharingu píše jako o způsobu, jak vyřešit problém s dopravou ve městech a s přeplněnými parkovišti.
Úředníci ministra Zbyňka Stanjury (ODS) si od něj slibují především pomoc s přetíženými ulicemi měst, kde však budou mít hlavní slovo jednotlivé radnice. "Nahrazení několika soukromých vozidel jedním car-sharingovým má za následek nižší potřebu parkovacích míst. Ideální je propojení car-sharingu se systémem veřejné dopravy a zavedením kombinované jízdenky," stojí v návrhu. Není to sice závazný materiál, přesto jde o průlom.
Jedno auto z car-sharingového systému totiž dokáže ušetřit podle různých studií pět až dvacet parkovacích míst.
Stát doporučuje obcím, aby sdílení aut začaly aktivně podporovat. Zkušenosti z Německa ukazují, že není nutné systém dotovat, stačí mu vytvořit jen podmínky, například vyčlenit parkovací místa pro sdílené vozy nebo zavést slevy pro jejich uživatele v MHD.