Dánské pivo Carlsberg by se v budoucnu mělo stáčet do papírových lahví. | foto: Carlsberg

Carlsberg vyvíjí „papírové“ lahve na pivo. Sklo je sklo, tvrdí pivaři

  • 97
Dánský pivovar Carlsberg bude možná v blízké budoucnosti nabízet svá piva také v „papírových“ lahvích. Jako první na světě vyvíjí plně biologicky odbouratelnou lahev na pivo, která bude vyrobena z dřevěného vlákna nebo kartonáže podobné obalům na vejce.

Lahve mají být mnohem lehčí než sklo, motivy zrodu této inovace jsou ale spíše „zelené“ než ekonomické. Obaly budou kompletně biologicky rozložitelné včetně uzávěru a lze je recyklovat podobně jako karton nebo noviny.

Dánský pivovar na vývoji pracuje s experty ze společnosti ecoXpac, dánským Fondem pro inovace a Technickou univerzitou v Dánsku. Novinku se chystá představit za tři roky. Vývoj bude podle odhadů stát 10 milionů dánských korun, tedy přes 36 milionů korun. Z podstatné části náklady uhradí Fond pro inovace.

„Lahev bude neprůhledná, nerozbitná a s viditelnou strukturou vlákna,“ přiblížil manažer inovací obalů z pivovaru Carlsberg Håkon Langen. Dánský pivovar si dává velký pozor, aby papírové lahve negativně neovlivnily chuť piva.

Sládek: Pivu nejvíce prospívá sklo

„Mám rád odvážné nápady. Papírová lahev je jistě z pohledu ekologie zajímavý nápad, o kterém ale slyším poprvé,“ říká o novince vrchní sládek Staropramenu Zdeněk Lux. Podle něj by se lahev mohla hodit třeba na túru do přírody. „Jako hlavní obal na pivo ho ale momentálně nevidím. Doposud používané obaly, to znamená skleněná lahev, plechovka a PET lahev na pivo, mají totiž své opodstatnění a řadu let se vyvíjely, aby pivu zachovaly jeho vlastnosti,“ dodal.

Právě skleněná lahev jako neměnný materiál zaručuje podle sládka pro pivo ideální podmínky pro uchování kvality i po velmi dlouhou dobu. „Zároveň ze všech obalů nejlépe udržuje pivo studené, což je pro konzumaci osvěžujícího piva velmi důležitý faktor,“ vyzdvihuje tradiční materiál.

Také jednička na tuzemském pivním trhu Plzeňský Prazdroj je k rozšíření novinky skeptická. „K české pivní kultuře patří jednoznačně čepované pivo a vratné skleněné obaly, které jsou optimálním a časem prověřeným obalem pro tradiční česká piva,“ uvedla mluvčí Kateřina Krásová. Podle ní se 98 procent piv nabízí ve vratných obalech, v zahraničí přitom zastoupení vratných a recyklovatelných obalů není zdaleka tak běžné.

Z hlediska zastoupení obalů na českém trhu tvoří vratné lahve 68 procent, PET lahve 22 procent a plechovky 10 procent trhu. 57 procent veškerého piva se prodává v obchodech, 43 procent v restauračním segmentu.

Carlsberg je čtvrtý největší pivovar na světě. Působí ve 150 zemích a má pod sebou 500 pivních značek včetně piv Kronenbourg, Elephant, Tuborg a Baltika. Loni tento gigant vstoupil i do České republiky, když koupil 51procentní podíl v Žateckém pivovaru. (více o akvizici čtěte zde)

Koupili byste si pivo v papírové lahvi?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 9. února 2015. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1155
Ne
Ne 716