Za peníze by dopravce mohl obnovit či modernizovat vozový park.

Za peníze by dopravce mohl obnovit či modernizovat vozový park. | foto: ČD Cargo

ČD Cargo chce na investice další miliardy

  • 2
Největší český železniční dopravce ČD Cargo se bude dále zadlužovat. Pomocí dluhopisů hodlá na investice získat dvě až tři miliardy korun. Podnik, který je dceřinou firmou státních Českých drah, prošel loni velkými změnami a letos očekává zlepšení hospodaření.

Dluhopisy by chtěla firma vydat nejspíše v následujících měsících. "Cílem programu je nahrazení části krátkodobých zdrojů zdroji střednědobými až dlouhodobými, které lépe kopírují investiční záměry společnosti a rozkládají riziko," vysvětlil záměr mluvčí společnosti Roman Jandík. Podle něj se nejedná o zvýšení zadlužení, ale jen o změnu financování cizími zdroji.

Firma zatím nechce s ohledem na probíhající jednání s bankami sdělit, v jaké výši a na jak dlouho dluhopisy vydá. Plán na vydání dluhopisů ovšem už schválilo představenstvo Českých drah, pod které ČD Cargo spadá.

Podle materiálů, které má MF DNES k dispozici, je důvodem vydání dluhopisů především posílení cash flow firmy. Podnikatelský plán ČD Cargo počítá letos s vyrovnaným výsledkem hospodaření při navýšení zadluženosti společnosti o dvě až tři miliardy korun.

"Zadluženost ČD Cargo je v současné době mezní, ale je zvládnutelná," píše se v tomto materiálu. Podle Jandíka je míra zadlužení kolem 50 procent a drží se na konstantní úrovni."Možná se těmi dluhopisy míra zadluženosti mírně navýší. Ale peníze z dluhopisů půjdou na investice, takže se současně zvýší objem našich aktiv," uvedl Jandík.

Loni byl dopravce v minusu, letos očekává zisk

Firma má v současnosti směnky za zhruba 800 milionů korun, kontokorentní úvěr ve výši 1,4 miliardy korun a dodavatelské úvěry v hodnotě 4,1 miliardy korun. V této sumě jsou však i běžné faktury ve lhůtě splatnosti. Předchozí vedení navíc ještě uzavřelo zpětné leasingy na vagony v hodnotě 4 miliard korun.

Firma ČD Cargo prošla loni zásadní personální proměnou. Vedení Českých drah z jejího čela odvolalo Josefa Bazalu, společnost začal vést bankéř Jiří Vodička.

Dopravce loňský rok uzavřel ještě v minusu, letos ovšem očekává mírný zisk. Podle Jandíka jsou výsledky za první dva měsíce letošního roku výrazně lepší, než byl plán: zisk před zdaněním, úroky a odpisy dosáhly 246 milionů korun, což je o dvě třetiny více, než je plán. Firma si je pochvaluje také v souvislosti s tím, že začátek roku bývá slabší na objem přepravy a zpravidla ztrátový.

Proti drážním dluhopisům však už dříve vystoupilo ministerstvo financí, když ohlásily záměr vydat dluhopisy přímo České dráhy.

"Vyjadřujeme obavu nejen o splatnost emitovaných dluhopisů, ale i následně splatných stávajících garantovaných úvěrů," napsal drahám na sklonku roku 2009 náměstek ministra financí Bohdan Hejduk.

Dluhopisy plánují vydat i České dráhy

Podle mluvčího tohoto úřadu Ondřeje Jakoba ministerstvo ani žádnou žádost od ČD Cargo nedostalo. "Postoj ministerstva k dluhopisům Českých drah nedoznal žádných změn," upozornil Jakob.

Dráhy plánují vydat dluhopisy letos, plán na emisi se pozdržel kvůli ratingu. Dopravce chce uvést na trhy emisi eurobondů v hodnotě až 300 milionů eur, dalších 100 milionů eur chce získat přes dluhopisy určené pro privátní umístění.

"V současné době vrcholí práce na ratingu. Další bude následovat po získání ratingu. Určitě o administrátorovi a výši emise budeme informovat ve chvíli, kdy to bude připravené a bude možné tyto věci zveřejnit," uvedl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Peníze z dluhopisů mají jít hlavně na nákup nových vozů. Dráhy tvrdí, že jejich zadlužení je v porovnání s jinými velkými železniční dopravci stále relativně nízké.